7. mai 2011

Snart eksamenstid

Nå er det snart tid for vårens eksamner! Min første er teoretisk eksamen i kroppsøving på tirsdag. Jeg tror dette skal gå bra. Eksamensnerver har jeg ikke så mye av, men kjenner jeg smågruer meg litt til delen uten hjelpemidler. Andre del av eksamen kan man heldigvis bruke læreboka. Den er forresten utlest og mange sider med notater er skrevet.

Det første bildet som dukket opp da jeg googlet "Gymnos",
som er navnet på læreboka mi.

Det har vært en del debatt angående privatisteksamen i kroppsøving. Litt merkelig er det jo at man kan ta et såpass praktisk fag som en teoretisk eksamen. Kom over denne helt ferske artikkelen fra NRK Sørlandet under overskriften "Unngår gymtimene som privatister". Her står det at Tangen VGS i Kristiansand har gjort det forbudt for elever å slutte i enkeltfag, for så å ta dem som privatister. Hva synes du om dette? Er det OK at friske elever tar kroppsøving som et rent teoretisk fag? Skal elever med fysiske skader få lov å ta kroppsøving som privatister, eller risikere dårlig karakter fordi de ikke kan delta i vanlig undervisning?

(EDIT: Her er enda en artikkel om emnet, fra Aftenposten)

Jeg kjenner selv fler som har sluttet i språkfag for å få mer tid til andre fag. Er dette greit? Hva er det egentlig som er galt med at elever velger å ta fag på egenhånd, og hva skjedde med "ansvar for egen læring"? Dette er spørsmål jeg stiller meg selv når jeg leser disse sakene.

Jeg synes også det må nevnes at andre gang man tar eksamen i kroppsøving (forbedrende) må man opp til en teoretisk og en praktisk eksamensdel.

Wish me luck!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter!