21. mai 2011

Dyrt å være privatist

Elevorganisasjonen (EO) hadde tidligere et forum på sine nettsider, og der hadde noen startet en tråd om privatisttilbud. Heldigvis lagret jeg et par innlegg før forumet ble borte, så her er et debattinnlegg som ble skrevet av K høsten 2007.

Som 3. klassing i den videregående skole har jeg merket hvordan det finnes både gode og dårlige lærere, og at mye av tiden på skolen går bort til hva jeg ser på som usaklige ting.

Jeg er ikke den eneste som tenkte tanken (uten å gjennomføre den) at å droppe 3. året på skolen, og istede ta hele tredje klasse som privatist var en god ide.

Det var to grunner til at jeg ikke gjorde dette, den første var at skolen også er en sosial faktor, og at den mye av tiden hvor jeg ikke jobber på skolen, faktisk ble brukt til "sosialisering". Dette er en grunn som EO ikke kan gjøre noe med, men grunn nr2 kan nok gjøres noe med, at det koster mye penger å ta fagene som privatist istede for gjennom skolen.

Jeg mener at elever som ikke føler seg tilpass på skolen, skal ha tilbudet å ta ett eller flere av årene på videregående skole som privatist, uten at det skal koste noe penger. Dette er et bra eksempel på tilpasset opplæring, for det er mange som ikke orker dobbelt-timer med samme fag/lærer, og som føler at skolen ikke jobber i eget tempo. Det er derfor rart at det skal koste opp i 20 tusen å ta fagene som privatist istede i å følge det forhåndsatte programmet som finnes på skolene. Ida kommenterer: Hvis du skal få karakter i fagene for første gang koster det bare(!) ca. 7000kr for å ta hele VGS som privatist. Hvis du, derimot, skal forbedre karakterene, er det dyrere per eksamen.

Jeg vet ikke hvordan EO vil stille seg til en sak som dette, men jeg håper at det er et tema som ihvertfall kan diskuteres.

merk: jeg snakker ikke om elever som tar fag opp igjen etter at de er ferdige på skolen, jeg snakker her om elever som velger å ta fag som privatist istede for å gå på skolen.

5 kommentarer:

  1. Til nå har jeg brukt 3-4000kr bare i eksamensavgifter. Og det blir nok 1-2000kr mer innen jeg har fullført alle fagene jeg trenger for et vitnemål. Dette kommer i tillegg til at eksamenslokalene ligger over 4 mil unna der jeg bor, og dit må jeg kjøre/ta buss frem og tilbake for hver eksamen. Og jeg får ikke en gang studentrabatt! Bøkene må man også kjøpe, de får man ikke fra skolen slik elever gjør. Heldigvis har jeg noen gode "kontakter" på skolene som hjelper meg med gratis bøker. Det er bra, i og med at hver bok koster ca. 500kr og jeg får ikke solgt dem etterpå.

    SvarSlett
  2. Har du prøvd å spørre fylkeskommunen om de er villig til å gi deg et bevis på at du studerer slik at du kan få studentrabatt?

    http://www.austagderfk.no/Tjenester-og-fagfelt/Utdanning/

    SvarSlett
  3. Lurt, sender dem en mail med en gang! Så blogger jeg om hvordan det går:)

    SvarSlett
  4. Underskriftskampanje mot dyrere eksamen: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=4679

    SvarSlett

Kommenter!