27. mai 2011

Navn på forening

Før vi kan starte en forening, må vi først finne et navn på foreningen, og da ville det vært greit med et kortere uttrykk for "privatister med rett til videregående opplæring"? Jeg har i et tidligere innlegg brukt ordet drop-out-privatister. Det blir litt unorsk, i tillegg til at drop-out har en negativ klang. Jeg ønsker meg et ord som er intuitivt forståelig, så derfor tenkte jeg på frielev. Ordet elev brukes om barn og ungdom i grunnskole og videregående skole, og når man legger på fri foran, blir det litt som med friskole. Frielev kan da bety en elev med spesielt mye frihet. Dessverre så er ordet allerede i bruk om en person som har fått gratis skoleplass, og det er jo en slags motsetning til det vi vil legge i det. En annen idé har vært frivatist, altså en frivillig privatist, men det blir jo litt feil siden alle privatister strengt tatt har valgt det frivillig.

Så, jeg syntes at frielev var det beste, men for sikkerhetsskyld tok jeg kontakt med mannen bak begrepet "ansvar for egen læring", Ivar Bjørgen. Han synes ikke at frielev egner seg, altså han liker ikke engang ordet elev. Elev kommer nemlig av det franske ordet for å løfte opp, så en elev er altså en person som får et faglig løft av en lærer. Det blir veldig passivt, for det er uansett den som lærer som må gjøre læringsarbeidet. Ivar Bjørgen liker bedre det engelske ordet learner og mener at det norske ordet lærer burde være forbeholdt det vi i dag kaller elev. Etter telefonsamtalen grublet jeg videre på et godt ord, og så kom jeg på selvlærer. Det bygger jo på adjektivet selvlært, og folk jeg har spurt forstår intuitivt at det er snakk om en som lærer og ikke en som lærer bort.

Både Norsk Språkråd og Ivar Bjørgen synes selvlærer er mitt beste forslag, så i en lengre periode planla jeg å bruke selvlærer. Så kom jeg altså i kontakt med en person som er sterkt imot å lage et nytt ord fordi det bare skaper forvirring. Derfor tror jeg nå at jeg skal starte Foreningen for førstegangsprivatister med rett til videregående opplæring, som i kortform kan kalles Privatistforeningen.

1 kommentar:

  1. Litt tungvint navn, men Privatistforeningen funker absolutt!:)

    SvarSlett

Kommenter!