14. mai 2011

Fleksibel opplæring

Elevorganisasjonen hadde tidligere et forum på sine nettsider, og der hadde noen startet en tråd om privatisttilbud. Heldigvis lagret jeg et par innlegg før forumet ble borte, så her er et debattinnlegg som ble skrevet av karlh1802 høsten 2008.

Jeg driver å tar nesten alle fagene for å få studiekompetanse som privatist nå. Og for å si det mildt, det koster skjorta. Skulle ønske jeg slapp å ta alle fagene, fordi man mister jo mye av det sosiale på skolen. Men jeg holdt rett og slett ikke ut å kaste bort tiden min på dårlige lærere og lite fleksibel og tilpasset opplæring.

For meg ser det ut som om de som bestemmer skolepolitikken nærmest hater privatister. For det første har man nesten ingen rettigheter, det er lite fleksibelt med tanke på at man bare får eksamenskarakterer for hele faget i opplæringen og dessuten koster det penger. Når det koster penger mener jeg det strider mot lik rett til utdanning for alle. Bare tenk på de som så vidt har råd til mat. Hvordan skal de få råd til å gå opp som privatist da?

Man kan riktignok gå på skole, men der er mye av læresituasjonen bestemt fra før. Det vil i praksis si at hvis man har en preferanse som heller mot å lære bare auditivt eller visuelt så kan man ofte ikke det i skolesammenhenger. I skolesammenhenger veksler man riktignok mellom å ta inn informasjon med øynene og ørene, men hvis man lærer lite av å det ene så går ofte gjerne halve tida med på å undervises i ting man lærer lite eller ikke noe av. Dermed blir det lite effektiv læring og mye tid som går bort til lite effektiv læring.

Noe av det jeg synes er verst med vgs er at lærere som mangler pedagogikk og ellers har lite utdanning kan undervise der. Selv om det er mange gode lærere i vgs, er det ganske sikkert mange dårlige også. Og når man har en dårlig lærer som ikke evner å lære bort ting, da har man som regel ingen muligheter til å sanksjonere. Hvis læreren samtidig bare er dårlig for noen men bra for andre, fordi man lærer forskjellig blir mulighetene enda mindre til å sanksjonere og man blir nødt til å følge strømmen gjennom opplæringsløpet uten å lære noe.

Dette munner vel egentlig ut i at skolen må innse at det trengs mer fleksibel opplæring, og at privatistordningen kan være en del av denne fleksible opplæringen.

Ida skriver: Det er kanskje ikke alle argumentene som er like gode her, men ellers er jeg stort sett enig i det som står i innlegget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter!