27. mai 2013

Eksamen i norsk, skriftlig, VG3

Imorgen er dagen hvor jeg og mange med meg skal ha eksamen i norsk skriftlig. Den store eksamenen som alle skal ha, hvor vi skal vise alt vi har lært gjennom alle årene på skolen. Eller?

Nå skal jo jeg ta eksamen på skolen min, men hvordan man kan forberede seg er vel like relevant uansett om jeg tar eksamen på skolen eller som privatist. Så her kommer mine tips til forberedelse før eksamen i norsk:
  • Samle sammen gamle notater - kanskje du har en norskperm fra ungdomsskolen eller VGS?
  • Finn eller lag "oppskrifter" på forskjellige tekstanalyser
  • Finn eller lag en tidslinje over norsk litteraturhistorie, med info om perioder og kjennetegn for disse
  • Kan være en god idé å skrive ned stikkord for litterære og retoriske virkemidler
  • Den beste forberedelsen er nok å lese og skrive!

Noen nyttige lenker jeg bruker under forberedelsen:
  • Her har noen startet en diskusjonstråd for årets eksamen
  • ... og her er fjorårets diskusjon, med mange nyttige lenker og tips
  • Her og her finner du eksempler på tidslinjer over norsk litteraturhistorie

Temaer jeg tror kan være aktuelle for årets eksamen:

Kommenter gjerne hvis du har noen tanker rundt hvilke temaer vi kan få på eksamen! Når det gjelder å forberede seg på temaene tror jeg det er lurt å lese aviser og følge med på debatter. Bruk NRK Ytring, Aftenposten Meninger osv for å få et innblikk i aktuelle samfunnsspørsmål. På disse sidene finner du masse om alt mulig - innvandring, rom-folk, samer, kvinneundertrykkelse, grunnloven, "flagg- debatten", NAV, velferd osv osv. Les de nyeste innleggene og nyhetene i kveld eller før du går på eksamen, så er du oppdatert og klar for å knytte oppgaven din opp mot noe aktuelt. Og hvis du leser gjennom kronikker og debattinnlegg, så husk at det alltid er to sider av en sak - les om både dem som vil tilby egen spa-avdeling til rom-folk og dem som vil forby tigging og sende dem rett tilbake der de kom fra.

5 kommentarer:

  1. Gode tips! Jeg tar det som privatist selv.

    SvarSlett
  2. jeg har bestilt nynorsk vg3 men eg skal kun ha bokmål hva bør eg gjøre

    SvarSlett
    Svar
    1. Mener du eksamen? Det er dessverre for sent å melde seg av eksamen nå. Du kan velge å ikke møte opp, men du må uansett betale avgiften.

      Slett
  3. linken til "Ja vi <3 Grunnlovsjubileet 1814- 2014" fungerer ikke...? :/

    SvarSlett

Kommenter!