6. juni 2011

Hvordan forberede seg til eksamen i historie

Tidligere skrev jeg et innlegg om planen min for hvordan jeg skulle forberede meg til eksamen i historie. Først kom jeg meg gjennom begge bøkene, og skrev litt notater underveis. Etter hvert kapittel var det små sammendrag som het "Har du lært dette?", dem gikk jeg gjennom og sørget for å lære. Det var også tidslinjer til hvert kapittet, disse gikk jeg gjennom. Da jeg hadde lest gjennom hele boka gikk jeg gjennom disse sammendragene og tidslinjene en gang til, i tillegg til at jeg leste introduksjonen til hvert kapittel. På den måten fikk jeg først med meg hva jeg skulle lære av kapittelet, og så de viktigste punktene for innholdet. Jeg gikk også gjennom en del av repeteringsoppgavene som ligger på nettstedet til læreboka mi. Til slutt bestemte jeg meg for å ordne alle tidslinjene og noen av notatene i en laaaaaang tidslinje. Den ble noe slikt som dette:


  • Viktige epoker og hendelser (som steinalderen, revolusjoner og verdenskriger)
  • Tidslinje med årstall
  • Verdenshistorien
  •  Norgeshistorien




Tidslinjen var veldig nyttig, for med den fikk jeg ordnet alle viktige hendelser på en oversiktelig måte. I tillegg fikk jeg en bedre oversikt over hvordan utviklingen i Norge har vært i forhold til resten av verden. I boka tok hvert kapittel gjerne for seg ett område, som Europa, Asia eller Norge. Det ble litt vanskelig å henge med i, min tidslinje gav meg en mye bedre oversikt. Det var også mye mer effektivt enn å bare skrive notater. På eksamensdagen hadde jeg med meg bøkene og tidslinja i skrift (litt stress å ta med seg en 3-4 meter lang tegnet tidslinje på eksamen).

Epoke
Årstall

Verden



Norge




Stikkord er altså: les, noter, repeter, visualiser! :-)
Her er en link til en NRK artikkel, "Les smart til eksamen"

25 kommentarer:

  1. Imponerende, den kan du kopiere, det er nok mange som vil ha den:)

    SvarSlett
  2. Vurderer å lage en mer blogg- vennlig versjon som folk kan bruke hvis de finner den nyttig:)

    SvarSlett
  3. Skulle gjerne hatt tilgang på den :P Er ikke flink til å sette ting på papir selv. Stoler i overkant mye på eget hode.

    SvarSlett
  4. skal se hva jeg kan få gjort med saken :)

    SvarSlett
  5. Hei!
    Jeg skal opp i historie denne våren, og er litt i villredet for øyeblikket. Det blir sagt at man skal forholde seg til læreplanmålene i fag man tar som privatist, men jeg synes målene i historie er veldig vanskelige og diffuse. Brukte du læreplanmålene? Huffameg, som jeg gruer meg :p

    SvarSlett
  6. Som lærer, kan jeg si at du gjerne kan fokusere på en lærebok for forfatterene der har tross alt tolket læreplanmålene for deg. Noen læreplanmål droppes gjerne i læreboken fordi det egner seg bedre til muntlig eller praktisk undervisning. Hvis f.eks. læreplanen sier at du skal skrive en fordypningsoppgave i selvvalgt tema, så må du ha tenkt gjennom et tema som du kan snakke om på eksamen. Sjekk læreplanen i historie etter slike kompetansemål!

    SvarSlett
  7. Hei! Beklager sent svar! Jeg brukte læreplanmålene for å finne ut hva som var viktigst å fokusere på, da jeg synes læreboka var litt vanskelig å bruke. Heldigvis stod læreplanmålene i boka mi så jeg kunne hele tiden forholde meg til dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå så jeg dette veeeldig sent. Men takk for svar uansett. Var det målene under "Samfunn og mennesker i tid" du brukte da? Målene under "Historieforståelse og metode" virker litt søkt å skulle komme opp i på eksamen - selv om jeg skjønner at det er viktig å ha en helhetsforståelse av historien rundt hvorfor ting skjedde og hvilke konsekvenser det fikk.
      Hvilken bok brukte du?

      Slett
    2. Jeg brukte boka som heter "Portal". Historieforståelse og formål handler kanskje mer om hvordan du burde jobbe med faget og være forberedt på å presentere stoffet på en eksamen av prosjektmodellen, mens samfunn og mennesker i tid handler om hva du faktisk skal kunne fra faget... om du skjønner hva jeg mener? Finne og vurdere historiske kilder, bruke digitale verktøy, gi eksempler, tolke tallmateriell osv er hvordan du bør tilnærme deg faget og jobbe med stoffet. Å vite om opplysningstiden, kolonitid, norsk politikk, samisk historie, middelalder osv er emner fra historien som du bør kunne noe om etter å ha jobbet med faget. Skjønner? Sånn tenker jeg, ihvertfall :-)

      Slett
    3. Jeg skjønner. Tusen takk for at du orker å svare på alle spørsmålene mine! :-)Jeg blir veldig usikker på hva jeg skal prioritere mest, skjønner du. Jeg bruker Tidslinjer 1 og Tidslinjer 2, og har litt trøbbel med å ikke henge meg opp i detaljer. Men veldig fint at du kommer med noen viktige momenter - setter stor pris på det! Hadde du eksamen med 30 minutter eller 48 timer forberedelse?

      Slett
    4. Null stress, er jo derfor vi har denne bloggen - for å hjelpe hverandre :) Jeg hadde 30 minutters eksamen. Fikk et ark med to korte oppgaver, og satt på et rom sammen med en vakt mens jeg skrev notater. Deretter hadde jeg en kort presentasjon + samtale med to sensorer. Det var mer som en samtale enn en presentasjon. Husk at sensors oppgave er ikke å se det du ikke kan, men det du kan :)

      Slett
    5. Forresten, kanskje dette kan være til hjelp: http://perspektiver.gyldendal.no/muntlig-eksamen/eksempeloppgaver/

      Slett
    6. Jeg er nå ferdig med historieeksamen, og takker og bukker for svar, tips og råd. Sommerferien ser endelig virkelig ut et sted der framme :-D

      Slett
    7. Å, så deilig :) Glad for å kunne være til hjelp. Kos deg masse i sommer!

      Slett
    8. Det var kjempeflott å kunne spørre noen som hadde vært gjennom det selv - er jo en ganske krevende eksamen med veldig mye pensum. Takktakk, kos deg du også :-)

      Slett
  8. Holder på å lage en elektronisk tidslinje til historiefaget. Synes det er vanskelig å sette hendelser i perspektiv uten å se dem stå side om side på en linje. Hjernen min leser nemlig boken som om den var kronologisk og da blir det kaos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, jeg følte akkurat det samme da jeg leste til historie. Tidslinja hjalp meg utrolig mye, samtidig som at det ble litt som å jobbe med et prosjekt sånn som man typisk gjør på barneskolen. Godt med litt variasjon i lesinga:)

      Slett
  9. Skal selv ha historie eksamen nå..gruer meg i hjel...søker nå rundt etter en tidslinje.hvor finner dere den,eller lager dere selv gjennom hele boka :-)?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så dumt at du gruer deg. Her er noen linker som kan være nyttige:
      Tidslinje eldre historie:
      http://portal.fagbokforlaget.no/_upl/filer/eldre-bm.pdf
      Tidslinje nyere historie:
      http://portal.fagbokforlaget.no/_upl/filer/nyere-bm.pdf
      CappelenDamm sine nettsider med sammendrag, tidslinjer, repetisjonsoppgaver osv:
      http://historievg3p.cappelendamm.no/c357366/sammendrag/vis.html?tid=364313

      Lykke til!

      Slett
  10. Hei! Tidslinja så fantastisk ut, hadde vært magisk å ha den som utgangspunkt. Er dette noe du har digitalt og kan være villig til å dele?

    SvarSlett
    Svar
    1. Er nemlig i gang med å lage min egen, men er vanskelig å få oversikt synes jeg ;)

      Slett
  11. Kunne du delt tidslinjen? :D

    SvarSlett
  12. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett

Kommenter!