22. juni 2011

Forsøksgym

Skolebilde fra Forsøksgym i 1970
På slutten av 60-tallet startet engasjerte ungdommer en alternativ skole i Oslo. Forsøksgymnaset var demokratisk styrt, så elever og lærere fikk hver sin stemme ved det ukentlige Allmannamøtet. Elevene fikk ikke standpunktkarakter, men gikk opp til eksamen som privatist.

På 90-tallet var det store politiske diskusjoner rundt finansiering og organisering av Forsøksgymnaset. Elevene kjempet mot nedleggelse i et drøyt tiår før skolen ble nedlagt i 2004. Privatisttilbudet er likevel videreført og finnes nå ved Elvebakken VGS.

Jeg liker godt konseptet som skolen var bygget på, men det kunne nok vært enda bedre organisert. Jeg har venner som gikk der, og de fortalte at det var få elever til stedet i klasseromsundervisningen siden det ikke var oppmøteplikt. Personlig synes jeg skolen burde utnyttet elevenes frihet og derfor lage helt andre undervisningsopplegg. Elevene kunne jobbet i samarbeidsgrupper som kunne spørre lærerne om ting de ikke forsto. Jeg tror Forsøksgym-elevene var privatister for å unngå at trynefaktoren skulle spille inn på karakteren, mens jeg er mer opptatt av friheten til å lære på sin egen måte.


Kilde: www.forsok.vgs.no

2 kommentarer:

  1. Jeg vet om noe lignende i København. Noen jeg kjenner har gått på "Det Frie Gymnasium". Wikipedia: http://da.wikipedia.org/wiki/Det_frie_Gymnasium

    SvarSlett
  2. Jeg vil anbefale alle som leter etter forretningslån til Le_Meridian, de hjalp meg med lån på fire millioner dollar for å starte opp quiltingsvirksomheten, og det var raskt. Når jeg fikk et lån fra dem, var det overraskende hvor lett de hadde å jobbe med. De kan finansiere opp til $ 500.000.000.000 (fem hundre millioner dollar) i alle regioner i verden så lenge det kan garanteres 1,9% avkastning på prosjektene. Prosessen var rask og sikker. Det var definitivt en positiv opplevelse. Unngå svindlere her og ta kontakt med Le_Meridian Funding Service On. lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com. WhatsApp ... + 19893943740. hvis du leter etter forretningslån.

    SvarSlett

Kommenter!