13. oktober 2011

Fordypning i engelsk

Her skrev jeg opprinnelig et annet innlegg, men kommentarene under handler om fordypning i engelsk. Jeg endrer derfor overskriften slik at det blir lettere å finne frem på bloggen.



Sammendrag av diskusjonen under
I engelsk for Vg1 skal man velge et fordypningsemne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette. For elever som går studiespesialisering, kan dette være ganske mye forskjellig. Hvis du går yrkesfag eller idrett-/musikk-linje, er det smart å fordype seg i dette.

7 kommentarer:

  1. Hei!
    Ser ut som du får en fin mulighet til å lære språk :-) :-)
    Jeg skal ta Eng1102 (muntelig)
    Veit ikke hva jeg skal ha i fordypning, har dere noe tips så blir jeg kjempe glad!!!!
    Hadde skrevet animal farm på leselista, men dette var vist ikke bra nok da det er en roman...
    Hilsen fortvilet :-(

    SvarSlett
  2. Nå har jeg snakket med noen engelsklærere på skolen der jeg jobber. De mener at det ikke er noe krav til fordypning i ENG1102, altså engelsk for Vg1. De mente at privatister må velge ut og melde fra om noen tekster, så det er kanskje dette du mener. Uansett så synes de at "Animal Farm" er et utmerket valg.

    Det kan være lokale regler som gjelder ditt privatistkontor. Har du fått vite hva slags tekster du skal ha med? Personlig liker jeg sprø noveller av Roald Dahl, som "Lamb to the Slaughter", http://www.docstoc.com/docs/54839427/LAMB-TO-THE-SLAUGHTER-by-ROALD-DAHL

    SvarSlett
  3. Hei igjen, og takk for tilbakemelding :-) Det er fordypning se link: http://www.bfk.no/getfile.aspx/document/epcx_id/1369/epdd_id/4141

    Problemet mitt er at jeg ikke veit hva jeg skal velge, og hvilke kilder jeg kan bruke. kjempe fin hvis jeg kan få et tips til en konkret bok jeg kan lese. Kunne du hørt en gang til???

    Igjen tusen takk for svar :-) :-)

    SvarSlett
  4. Her var jeg igjen :-)
    Har fått en tips. Det er rasisme/svarte befolkningen leveforhold/ sivil rights.
    Dette hørtes ut som et bra tema, men har problemer med og finne en bok/kilde.

    Er åpen for andre temar, bare gi meg en bok tittel ;-)

    Håper du kan gi meg et tips :-)

    SvarSlett
  5. Å, ja! Kompetansemålet er at du skal velge et fordypningsemne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette. Oppgaven din går ut på å skaffe informasjon fra forskjellige kilder og presentere det, så jeg kan ikke gi deg en enkelt boktittel.

    Fordypningsemnet ditt skal handle om utdanningsprogrammet ditt, altså studiespesialisering, elektrofag eller andre linjer. Som privatist må tenke på om du skal skaffe deg fagbrev eller studiekompetanse, og så velge et tema i den retning. Du kan f.eks. sammenligne American highschool med norsk VGS eller du kan fordype deg i en britiske skole som jeg er fasinert av, Summerhill School.

    Rasisme kan kanskje fungere som tema hvis du vil studere eller arbeide med det senere. Det kan hende at jeg har misforstått, så jeg skal høre med kollegaene mine en gang til:-)

    SvarSlett
  6. Hei
    Takk for svar, jeg skal ta studiekompetanse :-)
    Det står at jeg skal henvise til bøker/kilder på engelsk som jeg har lest, så det er her jeg står fast.
    Takk for at du tar deg tid!!
    Har tatt kontakt med noen skoler i nærheten her, men de er ikke så villige til å hjelpe siden jeg er privatist antagelig…

    Hilsen Grethe :-)

    SvarSlett
  7. Hei Grethe!

    Kollegaene mine sier at elever som går studiespesialisering kan velge nesten hva som helst som fordypningstema. Rasisme passer visst f.eks. sammen med samfunnsfag, altså et fag som hører til utdanningsprogrammet.

    For å finne bøker, kan du gjøre et "avansert søk" på nettstedet til biblioteket ditt. Da kan du velge engelsk som språk og f.eks. Gandhi som emne eller fritekst. Du kan selvsagt også spørre bibliotekaren. Det virker som at du ikke trenger å levere kildeliste innen 2-ukersfristen som gjelder for selve fordypningstemaet. Sannsynligvis holder det at du viser kildeliste på selve eksamensdagen.

    Jeg tolker det som at du ikke hører til en bestemt skole, så da er jeg nysgjerrig på om du er førstegangsprivatist eller forbedringsprivatist. Hvis du er førstegangsprivatist med rett til videregående opplæring, så vil jeg bli mer kjent med deg på et skjermet område. Du finner meg på Facebook som Ida Hexeberg Rustad.

    SvarSlett

Kommenter!