5. mai 2011

Lese & løpe

For tiden konsentrerer jeg meg veldig om gymfaget. Den første eksamen jeg har planlagt dette semesteret er kroppsøving skriftlig 10. mai. Må ærlig innrømme at jeg er litt spent på denne eksamen! Det har faktisk vært noen saker i media det siste halvåret om at muligheten til å ta privatisteksamen i kroppsøving skal fjernes. Det er jo litt rart å ta et såpass praktisk fag som en skriftlig eksamen! Jeg prøver mitt beste for å sette det litt ut i live. Gymlesing er perfekt treningsmotivasjon :-) Det står en del treningsprogrammer og -øvelser i boka som er greie å benytte seg av. Mye enklere å sette seg inn i faget om man prøver det ut praktisk! Jeg merker at på skolen lærte jeg alt for lite teori. Det er vel meningen man skal kombinere det praktiske med det teoretiske, lære om hvordan kroppen fungerer og så bevege seg på måter som viser dette. Jeg føler absolutt ikke vi har lært noe slikt i gymtimene på skolen. Det er synd, for det blir så mye lettere å forstå kroppens funksjoner når man leser fakta om det og så opplever det. Det viktigste er at jeg føler jeg har kommet godt igang med dette faget, og jeg klarer å holde motivasjonen litt frem mot eksamen!

Jeg bruker hovedsakelig læreboken Gymnos når jeg leser dette faget. Her er en lenke til hjemmesiden deres, med nyttige sammendrag og oppgaver. (Bildet er derfra)

-Maria.

2 kommentarer:

  1. Du skriver at det har vært noen saker i media det siste halvåret om at muligheten til å ta privatisteksamen i kroppsøving skal fjernes. Kan du sende meg noen linker om hvor du har funnet det? For hvis det skjer, går det ikke lenger an å få studiekompetanse bare ved å være privatist, med mindre fjerningen bare gjelder forbedring av karakter.

    SvarSlett
  2. Hei Ida! Jeg har lagt en link ved dette innlegget: http://privatistbloggen.blogspot.com/2011/05/snart-eksamenstid.html
    Du finner mer hvis du googler litt. Ellers har jeg sett dette på nyhetene ifjor sommer/høst, litt vanskelig å finne igjen.

    Jeg synes det er merkelig om de skal fjerne denne muligheten. Kan de ikke heller forandre eksamen til å være både teoretisk og pratisk? Det er den om man skal forbedre karakteren.

    SvarSlett

Kommenter!