15. mai 2011

People are trapped in history, and history is trapped in them

(James Baldwin, "Notes of a Native Son". Tatt fra Quotegarden.)
Ah, lesingen til eksamen i historie tar knekken på meg. Hodet kjennes helt tett og hjernen er overarbeidet! Tror den snart kortslutter...
Jeg hadde en dags pause etter forrige eksamen, for å ta meg litt inn igjen. Ganske fort var det på'an igjen, med enda tyngre og vanskeligere stoff. Det er to bøker med treig historie jeg skal gjennom! Egentlig synes jeg at historie er ganske interessant. Spesielt nyere historie, som jeg leser på nå. Problemet er bare at læreboka gjør det så veldig tungt og litt uinteressant. Jeg synes det er vanskelig å følge med, og klarer ikke plassere årstall, navn og store hendelser i forhold til hverandre. Heldigvis har jeg nettstedet til boka. Der er det diverse repetisjonsoppgaver og andre nyttige ting. I tillegg tror jeg at jeg vil finne frem noen korte dokumentarer og filmer med historisk innhold, bare for å få litt variasjon. Hvis jeg leser mer nå sovner jeg nok!
Noen forslag til filmer og dokumentarer som kan passe? 
For tiden leser jeg historie fra 1750- nåtiden.
Bildet har jeg tatt herfra

2 kommentarer:

  1. Filmforslag:
    Max Manus
    Hotell Rwanda
    Forest Gump (nyere amerikansk historie)

    På bibliotekets nettsider kan du utføre et avansert søk. Da kan du f.eks. søke etter historiske DVDer. Her er det som jeg fant, men du kan også søke for bestemte tidsperioder.

    http://www.arendal.folkebibl.no/cgi-bin/websok?avsok_txt_003=historie&avsok_kval_003=/EO&avsok_txt_005=historie&avsok_kval_005=&avsok_avgrens_002=ff=ee&avskjema=1&hpid=9168&mode=vt&st=a

    SvarSlett
  2. Alle dem har jeg sett:-) Jobber jo i en butikk som selger film, så jeg skal vel finne meg noe. Takk for tips!

    SvarSlett

Kommenter!