23. mai 2011

Rettigheter

Når man velger å være privatist mister man en del rettigheter. F.eks. må man betale "voksenpris" på bussen, ingen studentrabatt å få. Utstyrstipendet som alle elever ved VGS får har ikke vi privatister rett på. På oppfordring fra Ida sendte jeg en mail til Aust-Agder fylkeskommune for å høre om jeg kunne få noen av disse rettighetene, her er resultatet:

Til: Postmottak AAFK
Emne: Privatist
Hei!
Jeg har noen spørsmål angående det å være privatist. I høst sluttet jeg på videregående skole og valgte å heller fullføre som privatist. Det kan være litt vanskelig å finne informasjon rundt dette. Det med oppmelding og eksamen er greit, men jeg lurer på noen andre ting. Har jeg f.eks. noen mulighet til å få et studentbevis? Sånn det er nå må jeg betale fullpris på kollektivtransport, noe som er veldig dyrt for meg som også må betale eksamensavgift og lærebøker. Et annet spørsmål er om jeg har noen rettigheter til stipend. Har jeg rett på utstyrsstipendet som alle elever i videregående skole får? På nettsidene deres står det bare at "lærlinger og lærekandidater omfattes ikke av ordningen".
På forhånd, takk!
Hilsen Maria Uldahl.
Svar
Fra: Egil Tesaker, rådgiver
Emne: VS: Privatist
Hei.
Når du ikke lenger har elevstatus, har du mistet muligheten til å få studentbevis/stipend. Som privatist har du ikke slike rettigheter.


Hva synes du om dette?

2 kommentarer:

  1. Jeg synes det er helt greit at vanlige privatister ikke har slike rettigheter, men du har jo i utgangspunktet rett til videregående opplæring. Fylkeskommunen sparer vel masse penger på at du har valgt privatistløsningen.

    Kanskje du skal kontakte en politiker som står på valg til fylkestinget. Det er jo lokalvalg i år:-) Det burde være ganske enkelt og billig å skaffe deg et studentbevis, og etterpå kan lokalpolitikeren få heltestatus i avisen.

    SvarSlett
  2. Jeg synes dem som tar flere fag burde få studentbevis, akkurat som at man må ha en viss prosent elevstatus for å få busskort osv. ved VGS. Vi som er privatister bruker jo nødvendivis mer penger på skolegangen enn vanlige elever, så er kjedelig at vi ikke får noen økonomisk støtte. Ihvertfall studentbevis! Å lese alle vanlige fag og ta eksamen i dem burde absolutt kunne kalles å studere?

    SvarSlett

Kommenter!