22. mai 2011

Hvordan forberede seg som privatist

(Fra ung.no)
Det er flere måter å forberede seg på før privatisteksamen:
  • Lese på egenhånd
  • Være hospitant ved en vanlig videregående skole.
  • Betale for fjernundervisning over internett
  • Betale for undervisning i fagene du skal ha eksamen i ved en privatskole

Jeg har hovedsakelig valgt den første av de nevnte metodene. Å betale for å være elev ved en privat skole har jeg ikke råd til (her er prislisten til Bjørknes og Sonans). (Edit: Fant denne nettsiden, noe som heter Ungdomsakademiet). Kanskje jeg velger å følge et nettbasert kurs når jeg skal ta norsk, siden dette er et ganske tungt fag. Når jeg skal ta fremmedspråk må jeg nok følge et eller annet kurs... fransk eller spansk er ikke så lett å lære seg helt på egenhånd!

Da jeg i 2. klasse måtte ta geografi og samfunnsfag som privatist fikk jeg være hospitant i undervisningen på den skolen jeg da gikk på. Jeg fikk være med i timene så jeg kunne få med meg det læreren sa og ta nyttige notater. Hovedsakelig skulle jeg bare sitte og se på, men jeg fikk også delta litt i diskusjoner og lignende. Det fine var at jeg ikke hadde noen innleveringer, prøver eller prosjekter. Dette var samtidig litt dumt, for da hadde jeg ingen som kunne rette det jeg skrev og se til at jeg var på riktig spor. Jeg tror det å være hospitant hjalp meg i disse fagene. Nå går jeg ikke på skole i det hele tatt, derfor har jeg heller ikke spurt om å være hospitant i noen fag. Men for deg som går på en skole samtidig som du tar privatisteksamen i noen fag tror jeg det er en fin ordning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter!