15. februar 2012

Bibliotekarenes dårlige dag

Det er en dårlig idé å være privatist hvis du ikke har en bugnende bankkonto. Det er en dårlig idé å være privatist hvis du bor alene, ikke har rike foreldre eller en meget overbetalt jobb.
Jeg bor alene med to gamle katter og har fem hundre kroner godt gjemt i banken, ingen rike slektninger jeg kan ringe og ingen overbetalt jobb. Ingen jobb i det hele tatt, faktisk. Upassende nok vil jeg likevel bli ferdig med videregående i mitt eget tempo og på min egen måte. Det er mye bortkastet dødtid i skolen jeg kan klare meg utmerket uten. Jeg er i stand til å lese meg opp på egenhånd til eksamener og gjøre det bra denne ene gangen jeg må møte opp, og ser derfor ingen grunn til å møte opp alle andre dager også.  
Det er nærliggende å tro at det går en rett linje mellom punkt én – min lyst til å gjøre ferdig videregående – til punkt to – Norges behov for utdannede ungdommer – men skolene virker ikke så sterkt drevet av rasjonelle tankerekker. Det er overraskende mange stengte dører å slå seg mot. Alle privatister vet at de har det fulle økonomiske ansvaret. Ok, greit nok, jeg prøver likevel. Men, kan jeg låne en bok? Dere har sikkert noen til overs, og det vil koste meg flerfoldige tusenlapper for bøker jeg trenger i tre måneder.  
– Nei. Og nei, og nei på neste skole også.
Biblioteket er mer hjelpsomt.  – Selvsagt skal du få låne bøker! Men vi kjøper ikke inn skolebøker selv, vi låner direkte fra videregående skoler. Du burde vite at det ikke er så stor sjanse for å forlenge lånet, mot eksamenstid trekker de ofte bøkene tilbake. Javel? Det var … upraktisk.

Det er klare fordeler med å være privatist for de som er i stand til å disponere sin egen tid på en noenlunde fornuftig måte, for de som har hastverk med å bli ferdig og for de som av forskjellige grunner ikke har lyst til å møte opp på skolen.
Men det er vanskelig og utmattende å være privatist hvis du av en eller annen grunn har andre ting å bruke (nesten to husleier for åtte bøker!) tusenlappene dine på.
Det er merkelig at det norske skolesystemet ikke prøver å tilrettelegge mer for privatister.  Politikere og andre velmenende har skrevet side opp og side ned om hva vi skal gjøre med denne nesten-én-tredjedel av elevene som faller av i løpet av videregående. Det er ganske mye hjelp å hente hvis du faller av, dropper ut, spiller for mye pc-spill eller drikker for mye øl. Men hvis du er for oppegående?

Men uansett hvordan man vrir på det bunner det ut i at du burde virkelig, virkelig, gjøre ferdig videregående. Og uansett hvordan man velger å gjøre det er det fremdeles videregående man tar, og det er bra for både den som får papirene på at hun kan det hun skal kunne, og for resten av samfunnet. Det er merkelig at skolene har mer lyst til å la overskuddsbøker bli liggende i hyllene enn å låne ut bøkene sine til ungdommer som helt klart har tenkt til å lese dem. For det er ikke sånn at de ikke har flere bøker. Ellers ville ikke folkebiblioteket kunne låne dem for meg.

5 kommentarer:

  1. Håper du får ordnet noe med bøker! Jeg føler meg nå enda mer heldig som har kjent snille bibliotekarer og studieveiledere. Prøver fortsatt å få skaffet noen bøker til deg.

    SvarSlett
  2. Takk! Det kommer en sak om meg i Østlandets Blad i morgen, kanskje det sitter noen hyggelige mennesker som gikk vg da bøkene måtte kjøpes (eller noen som er skolebok-kleptoman) og har lyst til å låne meg dem.

    SvarSlett
  3. Får håpe det. Kan du legge ut en lenke til saken om de har nettside? Evt. fortelle litt om hvordan den ble? :)

    SvarSlett
  4. http://www.oblad.no/nyheter/mariona-19-blir-nektet-gratis-skoleboker-som-privatist-1.6780010

    ØB fikk dessverre ikke formidlet problemstillingen - at det er et prinsippspørsmål om alle med rett til videregående opplæring også skal få rett til gratis læremidler, og at det må være regler som gjelder for alle, i hele landet, til alle døgnets og årets tider.

    Slik artikkelen ble virker det som om det er én privatist uten bøker å synes litt synd på. Det er verken interessant for andre enn meg selv eller konstruktivt for en debatt om privatisters rettigheter.

    SvarSlett
  5. Helt utrolig at det kan være sånn! I fjor fikk jeg heldigvis låne bøker på skolen jeg gikk på, fordi jeg hadde elevstatus i noen fag.

    Da jeg ville låne EN bok i sommerferien for å gjøre meg ferdig med dette faget før skolestart var det derimot helt umulig.. Og det var selvfølgelig ikke fordi noen andre skulle låne ALLE sosialkunnskapsbøkene i ferien. Måtte kjøpe boken, og da var jeg veldig glad for at jeg bare skulle lese et fag om sommeren.

    Har for øvrig en venninne som ikke fikk låne bøker på sin skole i fjor, så da gikk jeg på vårt bibliotek og skrøt på meg noen fag til:)

    SvarSlett

Kommenter!