14. september 2011

Montessoribarn

Da jeg var ferdig i 1. klasse ble barneskolen jeg gikk på nedlagt. Stort engasjement fra foreldre og lokalbefolkning fikk åpnet en ny skole et år etter, altså da jeg skulle begynne i 3. klasse. Denne skolen var en privat skole som brukte Montessoripedagogikk. Hva montessori er ønsker jeg å gå dypere inn på senere. Det jeg personlig føler er grunntanken i Montessori er som Maria Montessori sa: "All unødvendig hjelp hindrer barnets utvikling". Jeg er overbevist om at min bakgrunn fra en Montessoriskole har gjort meg til en bedre student nå idag, og til en egnet privatist. Dette fordi jeg har vært vant med å jobbe selvstendig helt siden jeg var 7- 8 år gammel. Fra barneskolen har jeg lært å jobbe fritt ut i fra arbeidsplaner, både på egenhånd og i grupper. Dette er flotte erfaringer å ha nå som jeg igjen må jobbe selvstendig, lage mine egne planer og ha 100% ansvar for egen læring. Jeg er stor fan av Montessori, og jobber faktisk nå i en Montessori barnehage. Her lærer jeg om pedagogikken som voksen, noe som er ganske spennende i og med at jeg selv er et "Montessoribarn". Derfor kan jeg trygt si at jeg klarer å se saken fra begge sider, både som barn og som voksen.
Les mer om Montessori her:

"Establishing lasting peace is the work of education; all politics can do is keep us out of war." -Maria Montessori

2 kommentarer:

  1. Hei. Jeg er 17 år og droppet ut av vgs. Jeg fullførte ingen fag og ønsker å bli privatist. Hvor skal jeg starte? hvor mange fag trenger jeg å gjennomføre?
    Takk for hjelp!
    svar meg på beautybyina (at) gmail.com
    eller facebook melding: ina bækkedal
    jeg setter veldig pris på hjelp!

    SvarSlett
  2. Hei! Prøvde å kontakte deg på facebook, men ble til at jeg la deg i vennelsita. Så hvis du ser en vennespørsel fra en fremmed Maria er det bare meg:-)

    SvarSlett

Kommenter!