10. november 2011

Eksamensnerver, tips og råd

Siden jeg ikke kan bidra med så mye på bloggen for tida reposter jeg et innlegg fra i vår. Ny eksamenstid er på vei, så dette innlegget er absolutt ikke utdatert!

Mottoet mitt er at det går som det går, og går det ikke som det går, da går det som det går! Samtidig prøver jeg å minne meg selv på at jeg kan faktisk ikke gjøre bedre enn mitt beste. Hvis mitt beste er en dårligere karakter kan jeg a) slå meg til ro med det, eller b) ta eksamen på nytt. Enkelt og greit. Har googlet litt og lest om mennesker som sliter med eksamensnerver og menneskene som hjelper dem. Her er noen av rådene jeg kom over, pluss noen av personlig erfaring:
  • Kom deg gjennom alt stoffet på forhånd.
  • Lær deg hvordan du slår opp i lærebøker og evt. ordbøker.
  • Hvis du har med notater: organiser dem på en ryddig og oversiktelig måte.
  • Repeter viktige ord og begreper. Lag gjerne en liste. 
  • Eksamen er "bare" en arbeidsoppgave - det er ikke nødvendig å grue seg mer enn til andre oppgaver.
  • Sjekk UDIR, din skoles nettsider osv. for å finne tidligere eksamensoppgaver. Disse kan du øve deg på.
  • Planlegg eksamensdagen: slapp av kvelden før, legg deg tidlig og regn litt ekstra tid til å sove, stå opp i god tid, spis en næringsrik frokost, ta med god niste (ikke bare sukker, husk drikke), ha på behagelige klær, gjør deg kjent med eksamenslokalet & regler under eksamen.
  • På eksamen: les oppgaven nøye før du begynner. Start med å besvare det du kan, det løsner opp litt hvis du har jernteppe. Ta deg pauser: beveg kroppen, få frisk luft, spis god mat og drikk nok vann.
  • Hvis du gruer deg veldig kan det hjelpe å snakke med noen. Helsesøster, rådgiver, faglærer, medelever, studiekamerater, eldre søsken, mamma & pappa, venner eller kjæreste kan være til god hjelp. Om ikke de kan gi deg svaret på eksamen kan en god klem og litt sosial avsporing hjelpe :-)
  • Jeg har hørt at kakao roer eksamensnervene! Om det er 100% sikkert vet jeg ikke, men en kopp varm sjokolade sier jeg sjeldent nei til.

Gjør ditt beste, det går som det går!
Lykke til.
- Maria.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter!