27. november 2012

Muntlig-praktisk eksamen i kroppsøving



Med tanke på at eksamensformen i kroppsøving er ny i høst er det nok mange som lurer på hvordan eksamen foregår. Jeg meldte meg opp til eksamen tidlig i høst, og selv om det er et fag med relativt lite pensum er det en eksamen jeg har gruet meg mye til. 

Fra i høst av er eksamen i kroppsøving muntlig-praktisk. Jeg har aldri før hatt en muntlig-praktisk eksamen, men bare ordet praktisk i sammenheng med kroppsøving og eksamen fikk meg til å grøsse. Nettopp fordi at eksamensformen er så pass ny, har det vært veldig vanskelig å få informasjon om faget. Ingen hjelp fra internett, og veldig lite (og sein) hjelp fra eksamenskontoret.

Det jeg visste på forhånd var at jeg skulle ha 45 minutter forberedelse og 45 minutter eksaminasjon. Jeg fikk inntrykk av at det var mest teori på hele eksamenen, og at det praktiske stort sett var å vise enkle øvelser.
Da jeg kom på eksamen fikk jeg mine lovede 45 minutter og mer til. Var vel på forberedelsesrommet i underkant av en time, og godt var det, for det var rimelig mye å gjøre.

I den første oppgaven skulle jeg lage en periodeplan for utholdenhet som gikk over en måned, samt en øktplan for en av øktene. Heldigvis hadde jeg med meg  periodeplaner og øktplaner som jeg hadde laget mens jeg gikk gjennom pensum. Det var til god hjelp!

Den andre oppgaven var å forberede seg på to idretter. Vi kunne velge blant 6-7 stk på en liste. På denne oppgaven brukte jeg mest tid på å repetere reglene i idrettene. 

Den siste oppgaven var å forberede seg på enten dans, bevegelighetstrening, kampsport eller spensttrening. Jeg valgte bevegelighetstrening og bladde fort gjennom kapitlet om det og tenkte litt på øvelser jeg kunne vise.

Jeg var forberedt på å legge frem periode- og øktplanen min i begynnelsen av eksaminasjonen, og hadde derfor skriblet en hel del på dem og skrevet notater og piler både her og der. Isteden ble jeg bedt om å levere de til sensor og om å begynne å varme opp.

Mens jeg jogget rundt i gymsalen og gjorde ulike øvelser leste eksaminator og sensor gjennom oppgavene mine og hvisket og tisket. Etter rundt fem minutter ropte de på meg og ba meg om å utdype litt om enkelte ting, for eksempel hvordan planene var bygget opp (treningsprinsipper), beskrivelser av hva treningsformene jeg hadde valgt innebar og litt andre småting.

Derfra gikk vi rett videre til idrettene mine: fotball og volleyball. Jeg har aldri spilt noen av delene, men det var disse jeg kunne mest om blant de på listen. Jeg begynte med å forklare reglene i fotball. Ble ganske fort bedt om å vise offside-regelen. Fant frem kjegler og brukte de som «motspillere». Eksaminator var på mitt «lag» og skjøt ballen til meg. Derifra viste jeg hvorfor jeg i ulike situasjoner var (eller ikke var) i offside. Etter dette var det en rekke øvelser jeg måtte gjøre, lange og korte skudd, sentre med eksaminator, føre ballen rundt i gymsalen rundt kjegler og skyte på mål.

Volleyball gikk mye fortere. Jeg gikk kjapt gjennom reglene mens jeg viste ting på banen fordi det var merket opp til volleyballbane der. Jeg snakket om de fire grunnslagene og viste disse, skjøt litt frem og tilbake med eksaminator.  

I både fotball og volleyball ble jeg prøvd i mye jeg ikke mestret. Samtidig pratet jeg om regler, trening og taktikk – og snakket meg derfor ut av en del ting. Det som var mest overraskende var at kanskje 2/3 av alt som skjedde under eksaminasjonen var praktiske ting. Jeg hadde trodd at det var mer vekt på samtale som på en vanlig muntlig eksamen.

Jeg ble spurt om å legge fram den tredje oppgaven min, den om bevegelighetstrening. Jeg snakket om ulike metoder for tøying og nevnte en del øvelser, men måtte ikke vise noe. 

Til slutt fikk jeg spørsmål om hva jeg ville gjort og hva jeg ville pakket med meg dersom jeg skulle på fjelltur med overnatting om vinteren. Dette var uforberedt, men jeg er glad jeg fikk spørsmålet. Har drevet masse med friluftsliv, så dette var en ting som kunne trekke meg opp.

Jeg har aldri drevet med ballsport. Aldri. Jeg er særdeles dårlig til å både kaste, slå, sparke og gripe, og har en koordinasjon fra en annen verden. Dessverre. Da jeg fikk vurderingen min sa de at jeg lå på en treer i både fotball og volleyball, men at teorien hadde vært sterk nok til å holde til en sekser dersom det var en teoretisk eksamen. Sammenlagt ble det en firer på meg – og det er jeg fornøyd med, når det er snakk om en praktisk eksamen i kroppsøving. Det er selvfølgelig synd at jeg ikke fikk tatt den mens den enda var teoretisk, men sånn er det i blant. 

Dersom noen tror at jeg kan hjelpe de med noe i forhold til denne eksamenen er det bare å spørre i kommentarfeltet. Min eksamen var i Hordaland fylkeskommune. Utførelsen varierer nok i ulike fylker!
 
Nå har jeg bare teorieksamener igjen, og de skal gå bra! 


62 kommentarer:

  1. Tipper dette innlegget kan være til god hjelp for mange! Er nok av folk som lurer på hvordan denne type eksamen foregår. Synes det er litt rart at du ble testet i to lagidretter... de gjorde det ikke akkurat enkelt for deg. Hadde sett for meg at det f.eks. var en løpetest og kanskje noe friidrett eller styrkeøvelser du skulle vise, eller velge en idrett du kjenner til å demonstrere den. Men gratulerer med vel overstått :) Litt surt å vite at du kunne fått seks, men en firer er ikke en dum karakter!

    SvarSlett
  2. Ja, jeg trodde også at jeg skulle få mulighet til å velge en individuell idrett, med tanke på at et av læreplanmålene er noe sånt som å beherske en lagidrett og en individuell idrett.

    Hadde håpet å få vise litt fra øktplanen min eller noe, men de syns den var god ok uten at jeg viste noe.. Jaja.

    Syns ikke en firer er så strålende, men forholdene tatt i betraktning er jeg fornøyd! Fortjente virkelig ikke bedre med tanke på idrettene jeg viste, haha. :)

    SvarSlett
  3. Kunne forresten bare velge blant ballidretter.

    SvarSlett
  4. Shit, kjente virkelig jeg begynte å grøsse når jeg leste dette! Skal selv ha eksamen neste uke, og nå ble jeg så å si usikker på om jeg i det hele tatt vil stille opp. Har en del spørsmål nå det hadde vært kult å fått svar på!

    1. Hadde du på deg rent treningsutstyr? Hva da?

    2. Når du ble bedt om å varme opp, jogget du bare rundt eller?

    3. Jeg har ikke skrevet noen økt/periode planer enda, hvilke typer bør jeg lage på forhånd?

    4. Kan vi ha med bok og alle hjelpe midler på forberedelses delen?

    5. Er det i en stor sal der det er sjangs for at andre kan forstyrre? Skal selv ha eksamen rett med nonneseter i Bergen, vet ikke om du hadde der selv.

    6. Stilte de veldig vanskelige spørsmål eller var det lettere enn du trodde? Vanskeligere?

    7. Var det sensor eller læreren din som spurte spørsmål? Mannlig/kvinnelig sensor?

    8. Måtte du gjennomføre de forskjellige teknikkene i idrettene – og ble vurdert utifra hvor godt du kunne dem praktisk? Eller skulle de bare se om du visste hva du snakket om.. Etter å ha lest dette innlegget følte jeg at du nesten ble vurdert på samme måten som før, "hvor fort du springer 60meteren" hvis du skjønner. Trodde det skulle stå mer på innsats enn tall og beregninger.. Jaja. Kjenner hvertfall nervene er på topp! Kommer ikke på mer spørsmål i farten, men tusen takk for dette innlegget!

    Håper virkelig du klarer å svare i tide før min eksamen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Beklager at svaret kommer så seint, jeg håper det gikk bra med eksamenen din! Hvis du ser dette kan du jo kanskje dele dine erfaringer her med andre som skal ha samme faget?:)

      1. Jeg hadde på meg treningstøy. Joggesko (utesko, har ikke innesko), løpetights og en treningstrøye.

      2. Når jeg ble bedt om å varme opp spurte jeg om det var noe spesielt jeg skulle varme opp til, eller om det bare var generell oppvarming. Det var det sistnevnte. Jeg jogget først et par runder, så begynte jeg å gjøre forskjellige øvelser, f.eks. høye kneløft, legge meg ned og reise meg opp igjen osv. mens jeg løp rundt. Det føltes litt ubehagelig/teit å ha en sånn oppvarming for seg selv, men de fulgte ikke særlig med og de sa at oppvarmingen hadde vært bra!

      3. Jeg ville laget periodeplaner med utgangspunkt i læreplanmålene, og spesielt med tanke på det som går på "generell helse". Lag en med både styrke-, utholdenhet- og bevegelighetstrening, og noen med vekt på en av delene. Tenk på treningsprinsippene (restutisjon, progresjon osv.) og skriv noen stikkord om andre elementer som påvirker treningen (livsstil i form av riktig søvn og kosthold og lignende). I læreplanen er det et krav at du skal beherske minst en individuell idrett og en lagidrett. Lag et par øktplaner for begge deler, så er du sikret på det. Tenk på at du skal kunne vise det de ønsker å se, så legg opp til lite apparater osv. Eksamen gjennomføres som oftest i vanlige gymsaler med relativt lite utstyr, ikke på et treningssenter.

      4. Alle hjelpemidler er tillatt på forberedelsestiden. I mitt tilfelle var det veldig mye å gjøre i forberedelsestiden, så det var HELT avgjørende at jeg hadde så mye klart på forhånd. Skriv i stikkordsform! Da slipper du å bekymre deg på å bli bundet til manus også.

      5. Jeg hadde eksamen på Bergens handelsgymnasium. Gymsalen der er veldig liten og ganske dårlig utstyrt. Det var bare meg, eksaminator og sensor tilstede under eksaminasjonen.

      6. Spørsmålene var hverken vanskeligere eller lettere enn forventet. Les teorien og bruk den godt - særlig om du (som meg) ikke er særlig sterk på den praktiske delen (som var mye mer krevende enn forventet).

      7. Vanligvis er det eksaminator som stiller spørsmålene, og hvis man har undervisning er det læreren som er eksaminator. Her tok sensor ofte over styringen for eksaminator, men det er den eneste eksamenen jeg har opplevd en aktiv sensor på.

      8. Den praktiske delen telte mye på min eksamen. Jeg spurte om hvordan de vektla de ulike delene, men de hadde ikke fått noen vekting fra fylkeskommunen, så det var vel sensor som bestemte det. Den fysiske delen hadde mange vanskelige oppgaver, i alle fall slik jeg (med liten erfaring med ballspill) opplevde det. Det som var vanskelig for meg var de tekniske tingene, ballkontroll, koorinasjon, kontrollert slagkraft og så videre. Vil anbefale deg å øve mye med noen som kan idrettene, for om eksamenen er slik som min er den veldig praktisk. Jeg er utrolig glad for at jeg øvde på fotball i forkant! Innsats er jo med igjen i den nye læreplanen, men jeg tror det er vanskelig å vurdere innsats på en eksamen.. Slik sett er det nok lettere å gjøre det bedre i en vanlig klasse, for de som har mulighet til det.

      Beklager igjen at svaret ikke kom i tide. Jeg er ny på bloggen og har ikke fått til e-postvarsling når noen kommenterer enda! Del gjerne dine erfaringer om du stikker innom, det er veldig nyttig for andre som skal ta fagene som privatist.

      Slett
  5. Huff, jeg skal ha eksamen i kroppsøving til våren, og nå fikk jeg angst av å lese dette innlegget... Jeg lurer på det samme som Anonym over meg. Håper at du kan ta deg tid til å svare.

    På forhånd tusen takk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Nå har jeg svar på spørsmålene over. Bare still oppfølgingsspørsmål om det er noe mer du lurer på!

      Du har god tid om du har eksamen til våren. Bruk tiden godt, ikke undervurder gymteorien.. Den er viktig selv om det praktiske teller mye!

      Bare si i fra om det er noe jeg kan hjelpe deg med.

      Lykke til med eksamenslesingen!:)

      Slett
  6. Hei Hei! Sikkert mange som lurer på hvordan eksamen i kroppsøving fåregår?
    Jeg hadde eksamen på Sola videregående i Stavanger. Den gikk som følgende:
    Vi ble delt opp i små grupper og eksaminatoren trakk oppgaven til oss. Da får dere blant 1 lagidrett og 1 individuellidrett. Jeg fikkinnebandy og turn.

    45 min forberedelse, de fleste brukte den tiden til å varme opp og litt lesing.
    Når det gjelder innebandy så måtte vi først spille mot et annet lag. Etter den kampen der så var det ball og kølle kontrol, og skudd i mål. Da satt de kjegler rundt omkring og vi sprang i sirkel og driblet osv.

    Så var det turn. Da måtte vi vise noen enkle øvelser som forlengs rull, 180/360 hopp, og slå hjul. Etter dette så fikk vi fritt valg, det innebærte at vi kunne finne på egne kombinasjoner. Så var det å hoppe på trampett. Ganske enkel ting egentlig, spring, sats og hopp og land på tjukkasen.

    Når det praktiske delen var ferdig gikk vi videre til den mutlige delen. Mange gruet seg til den, men den var ikke så scary som alle tror. 15 min eksaminering, da ble jeg spurt om hvordan jeg selv vurderer min innsats og arbeid innen det praktiske delen. Type hva gikk bra og hva gikk dårlig? Fordeler og ulemper? Hva må du gjøre får å bli bedre. Etter den lille selvkritikken fikk jeg en annen oppgave og den gikk som følgende:
    Du har en kompis som er lat, sitter bare på sofa, spiser usunnlig mat, aldri drevet med idrett. Hva ville du gjort får å motivere han til trening, hvilken treningsmetoder ville du valgt?
    Og her må dere være forsiktig med hva dere sier, får de henger seg på nesten på hvert eneste ting dere sier, type "du sa utholdenhet? Hva slags utholdenhetstrening? Hvilke typer utholdenhetstrening har vi? Hva er fett, proteiner?" osv.
    Etter dette fikk jeg spørsmål om "hva er Livsstil får der? Hvordan vil du definere det?

    Gutter og jenter, dette her er ingenting å grøsse seg til, ganske enkel eksamen egentlig. Jeg selv hadde IKKE ØVD og leste litt dagen før eksamen, og gikk med en FEMMER!

    Bare spør i vei hvis det er noe du lurer på;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for denne kommentaren, kjempefint å høre om anders erfaringer! :) Jeg kjenner ei som hadde denne typen eksamen på en helt annen måte. Hun måtte gjøre alt alene, også lagidrett. Høres rart ut... den måten du fikk gjøre det på høres bedre ut. Gratulerer med en 5er!

      Slett
    2. Hei, kjempe bra at folk deler erfaringene sine etter de har hatt eksamen. Selv skal jeg ha eksamen imårå på Sola vgs.i kroppsøving og er spent på hvordan dette går. gleder og gruer meg! men håper jeg får det godt til og at det går bra :-)

      Slett
    3. Hei! Litt sent ute med svaret her, men håper eksamen gikk bra for deg :-) Del gjerne erfaringene dine med oss her.

      Slett
  7. Jeg har hatt kroppsøvingseksamen to ganger i Bergen etter den nye eksamensformen. En gang i høst, og en gang nå i vår.

    Første gangen var det helt likt som i innlegget (mulig vi hadde samme sensor/eksaminator). Jeg hadde forberedt meg MEGET godt, og kunne pensum ut og inn, men fikk beskjed om at siden jeg ikke presterte godt nok i idrettene (var utrolig merkelig å måtte gjøre lagidretter alene) så fikk jeg karakteren 3 sammen en frekk beskjed om at jeg ikke trengte å tenke på å melde meg opp igjen, og at dersom eksamen hadde vært teoretisk hadde jeg garantert fått karakter 6.

    Jeg forklarte derfor mye, og fortalte alle reglene som jeg hadde satt meg grundig inn i og følte derfor at dette var svært urettferdig. Da jeg refererte til læreplanen der det står at innsats skal telle sa han at han hadde ikke tid til å snakke om det. Eksaminator sa til meg i ettertid at han var sterkt uenig med sensor, og at jeg burde melde meg opp igjen, da han mente at jeg fortjente en mye bedre karakter.

    Jeg meldte meg opp til vårens eksamen, og brukte ikke spesielt mye tid på teorien denne gang, da den ble vektlagt svært lite før jul, skummet bare gjennom dagen før eksamen for å huske igjen pensum.

    Denne gangen hadde vi idrett sammen 4 stykker, og jeg følte ikke idretten gikk spesielt bra (innebandy og fotball). Vi forklarte ingen regler, bare viste litt ulike skudd og ballkontroll.

    Jeg fikk så en oppgave å lage en øktplan, samt periodeplan for styrketrening med vekt på å forbedre helse. Jeg kom så inn og la frem det jeg hadde laget (LAG DISSE PÅ FORHÅND, DET ER IKKE TID TIL Å LAGE DE FRA BUNNEN PÅ FORBEREDELSESTIDEN). De spurte meg så litt om hva de grunnleggende treningsprinsippene var, og hva jeg la i helsebegrepet.

    Denne gangen fikk jeg karakter 5, og eneste grunn til at jeg ikke fikk 6 var fordi jeg ikke presterte på toppnivå i idrettene.

    Er merkelig at det skal variere slik, alt etter hvem man får som eksaminator. Man kan jo ikke forvente at folk som ikke har drevet med lagidrett skal prestere på nivå med folk som har drevet aktiv med idretten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for at du deler erfaringene dine. Jeg blir så irritert når jeg hører slike historier om hvor mye karakter kan variere avhengig av hvem som er sensor. Det skal jo ikke være slik! Spesielt gymfaget provoserer meg. Jeg har faktisk skrevet om dette tidligere, hvis det interesserer deg kan du lese det her: http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Gymfaget-ma-endres-6774215.html#.UYT_uLVzkSI

      Det er veldig rart at sensorer vektlegger helt forskjellige ting i vurderingen. Gym må være et ekstra vanskelig fag å vurdere. Noen er gode i alt, mens noen er kjempeflinke i noen få idretter mens andre kanskje tar gym som privatist nettopp fordi de mangler de fysiske forutsetningene til å få standpunktkarakter i faget. Allikevel burde det ikke være slik at samme kandidat kan få 3 og 5 på eksamen hvis forberedelsene var de samme.

      Til slutt må jeg si at det var bra du gikk opp på nytt og fikk forbedret karakteren, gratulerer med 5! :-)

      Slett
    2. Hei! Så bra å høre at eksamensformen var endret når du tok den i vår. Det var tross alt en veldig rar måte å bli testet i lagidretter på. Gratulerer med god karakter! Kanskje jeg også skal ta den opp igjen? Kan tenke meg at de innså at det ikke var noen god måte å gjennom føre eksamen på, og at nye eksamener vil bli mer lik denne.

      Slett
  8. Å herregud. da vet jeg at jeg ikke skal ta privatisteksamen i morra. faen for noe piss at de endra det fra teori til muntli praktisk!

    SvarSlett
  9. Hjeeelp. Har eksamen førstkommende onsdag. Gruer meg skikkelig. Men takk for gode svar og historier ovenfor. Har lest gjennom boka og alt, men dessverre er min koordninasjon katastrofal så tror nok den teoretiske delen går bedre enn den praktiske.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff. Jeg skal også ha eksamen nå på onsdag, og jeg er overhode ikke klar, og jeg kan ingenting praktisk heller :( Æsj, nerver! Du får ha lykke til!

      Slett
    2. huff :S hvor har du den?

      Slett
    3. Bergen :) Enn du?

      Slett
    4. Alta :) Lykke til i morgen!

      Slett
    5. Håper det gikk bra for dere og at eksamen ikke var for ille! Del gjerne erfaringene deres her med oss :-)

      Slett
  10. Skal ha eksamen i morgen, kjenner jeg gruer meg etter å ha lest her. Hvis jeg kommer opp i turn kan jeg nesten bare gi opp med en gang, klarer såvidt en forlengs rulle.. :( er det forresten noen som har kommet opp i dans? har forberedt en dans, men den varer jo ikke 2 minutt. Håper sensor stopper sangen slik at jeg slipper å stoppe opp i dansinga..

    Måtte dere vise mye praktisk innen f.eks styrketrening, koordinasjon, spenst? Teller det negativt om man tar lite i benkpress f.eks?

    Satser på at jeg ikke må bruke kart og kompass eller kunne lese det?(høydekurver, stier osv)Men kanskje forklare noen begreper, f.eks ekvidistanse o.l.? Rart med det, har hatt all verdens med tid, men ser nå at jeg å bruke hele dagen i morgen til å lese på teorien, og gå gjennom noen praktiske øvelser.

    HVIS noen rekker å svare meg innen kl 15 i morgen er jeg takknemlig, hvis ikke har jeg forståelse for det. Får bare gjøre mitt beste uansett :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager, det var visst ingen som har hatt gym som så denne kommentaren før din eksamen. Håper det gikk bra for deg! Del gjerne erfaringene dine her.

      Slett
  11. Endelig er eksamen i kroppsøving overstått!

    Jeg hadde på forhånd gruet meg veldig og egentlig bestemt meg for å ikke møte opp. Først dagen før jeg skulle ha eksamen (i dag) begynte jeg å lese, og da skumleste jeg hele pensum og gikk seirende fra det med en femmer. Sport er heller ikke noe jeg kan overhode, så man kan, som meg, redde seg godt med teorien.

    Jeg trakk en oppgave og da fikk jeg 45 minutter forberedelese. Jeg skulle blant annet lage en periodeplan, og en øktplan. Temaet var styrke. Jeg måtte også kunne snakke og vise øvelser fra to ballsporter, jeg valgte håndball og volleyball. Til slutt skulle jeg fortelle/vise hvordan man kunne trene hurtighet i en gymsal. Teorien var sentrert rundt planene jeg hadde laget, og det ble også snakket litt løst rundt andre ting, noe jeg bevisst gjorde, fordi jeg var redd jeg ikke hatt nok dybdekunnskaper, og ville da ihvertfall vise breddekunnskaper.

    Det var ikke så mange spørsmål rundt selve planene, men siden det var styrketrening spurte de litt om muskler, statisk styrke, dynamisk styrke, hva som er viktig å tenke på. De spurte om treningsprinsipper. Det er viktig å vise at du har kunnskapen, og at du kan sette den kunnskapen i situasjoner, for da viser du at du vet hva du prater om.

    Deretter kom den praktiske delen. Vi startet med håndball. Jeg snakket litt innledningsvis om hvordan spillet foregikk og regler. Deretter viste jeg fram forskjellige kast og sentret med eksaminator. Jeg snakket hele tiden underveis, forklarte fordelen med ulike skudd osv. Det samme med volleyball. Nå er det slik at jeg overhode ikke kan sport, det er helt forferdelig og alle utførelsene var dårlig. Det sa også sensor til meg når han skulle gi meg karakter. Det som hadde trukket meg opp (i tillegg til den muntlige delen) var at selv om jeg ikke var flink til å vise forskjellige teknikker, forklarte jeg hele tiden hvordan den skulle ha vært utført.

    Til siste del snakket jeg om hvordan man kunne trene hurtighet i en gymsal. Selve oppgaven spurte etter løpsøvelser. Jeg begynte derfor å snakke om det, men jeg snakket også om andre ting man kunne gjøre, som styrkeøvelser, og underveis ble det nevnt at hurtighet kan foregå på andre måter enn å løpe raskt. Reaksjonsevne og økt akselerasjon osv...

    Jeg hadde eksamen i Bergen, om det er av interesse :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for at du deler erfaringene dine med oss, og gratulerer med en super karakter! :D

      Slett
  12. Hei,

    Jeg skal ha eksamen i kroppsøvning i Oslo nå på mandag og måten eksamen skal foregå på her er i følge privatisteksamen helt anderledes.
    http://www.youtube.com/watch?v=G2VzZRSnipY
    Virker jo svært meningsløst og skulle fremføre en "SHM", men dette ser jo ganske mye lettere ut enn det dere andre har hatt! Det eneste jeg er nervøs for er at man kun får 10 minutter til å forberede seg på, samt må ta pushups..

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Dette så jo ganske annerledes ut, men så kult at de har laget en video så man kan forberede seg!! Jeg hadde ikke klart å ta en eneste push-up... hehe :P Du får bare trene i helga! Lykke til!

      Slett
  13. Hei. Takk for tips fra bloggen din!
    Skriver med det samme ned spørsmålet jeg fikk: Hva er utholdenhet? Sett opp et treningsprogram for en som skal trene utholdenhet.
    Jeg fikk 5

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra at vi kan være til hjelp :) Takk for at du deler.

      Slett
  14. Hei!

    Jeg har nettopp begynt på 1VGS, og jeg lurer på om jeg kan ta eksamen i kroppsøving som privatist? Og må jeg eventuelt legge frem en legeattest på det?

    Takk for svar på forhånd!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Du trenger ikke en legeattest for å ta eksamen som privatist, men du trenger nok det om du ønsker å bli fritatt i faget. Noen skoler vil la deg ta eksamen i kroppsøving mens andre vil si nei. Skolen kan nemlig si nei til at du tar ett fag som privatist mens du er elev i de andre fagene på din linje. Anbefaler deg å ta kontakt med rådgiver eller studieveileder for å finne ut av dette. Hvis du av helsemessige årsaker ikke kan delta i KØ håper jeg de lar deg ta det som privatist i stedet :-)

      To lenker som kan hjelpe deg:
      http://www.ung.no/oss/utdanning/priv/64849.html
      http://www.ung.no/rettigheter/3042-Fritak-for-fag-og-for-vurdering-i-fag.html

      Slett
  15. Hei :)
    Takk for en veldig nyttig blogg!
    Vet ikke hvor vidt noen av dere vet noe om saken, men jeg prøver meg allikevel. Jeg var på vgs fritatt fra den praktiske delen av kroppsøving grunnet ME. Føler meg nå litt bedre, men er fremdeles ikke helt i mål. Vil forsøke å forbedre enkelte karakterer siden det nå ser ut til at jeg faktisk kan studere (hurra!).

    Muntlig-praktisk skremmer meg. Gym skulle jo være et så lett fag å forbedre!
    Har noen hørt om mulige fritak/annen reform grunnet sykdom, eller vil de helst si "du har bestått faget, det må da være godt nok"?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så fantastisk bra at du er blitt bedre! Gratulerer :-)

      Jeg har aldri hørt noe om at du kan ta eksamen på noen annen måte grunnet sykdom. Det eneste jeg kan komme på er fritak, som du allerede har hatt. Jeg er redd du må ta eksamen på samme måte som alle andre. Jeg kan dessverre ikke gi et veldig bra svar her, så jeg anbefaler deg å prate med privatistkontoret i ditt fylte eller rådgiver/studieveileder på din skole.

      Lykke til med studiene!

      Slett
  16. Kunne du ha lagt ut periode og øktplanen din? Skal ta eksamen om 2 dager, og vil få litt inspirasjon hvis det er greit :)

    SvarSlett
  17. Jeg hadde privatisteksamen nå for noen dager siden og den var lagt opp helt annderledes. Det virker som det er veldig forskjellig fra fylke til fylke. Jeg ble i den første oppgaven bedt om å vise noen taktiske ferdigheter i en valgfri idrett (valgte volleyball). I den andre ble jeg bedt om å vise et par styrkeøvelser på matte uten utstyr (planken,push ups, rygghev osv). Så ble jeg bedt om å vise noen øvelser for spenst og hurtighet og hvordan det kan hjelpe på den idretten jeg valgte.
    Jeg ble egentlig ganske sur når jeg fikk oppgaven, i med at jeg hadde pugget såå utrolig mye treningsplanlegging og veldig mye innenfor koordinasjon. Og ingenting av dette ble jeg spurt om. På slutten fikk jeg en del spørsmål om utholdenhet og hva som er forskjellen på aerob og anarob utholdenhet. Også måtte jeg se på et orienteringskart å vise hva som var hva. Dette var jeg ikke forberedt på i det hele tatt.. I tillegg ville de se hvor lenge jeg kunne ta planken og hvor mange push-ups jeg klarte og selv om jeg ga alt jeg hadde i disse øvelsene var det ikke nok. Så regn med å bli testa fysisk!
    I tillegg hadde jeg så flaks at sensor var volleyball trener, så alt jeg gjorde innenfor det var jo feil. Så jeg angrer veldig på nå at jeg ikke valgte fotball, noe jeg forberedte meg mye bedre på når jeg øvde.
    Det endte med at jeg fikk en treer. Jeg ville jo egentlig bare få en karakter. Men det var utrolig kjipt å få det ettersom jeg hadde øvd å pugget i flere måneder på noe som tydeligvis var helt feil ting og som ikke hjalp meg noe som helst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser utofra diskusjonen under dette innlegget at det er veldig forskjellige hvordan opplegg man får. Kanskje de som styrer med dette burde sjekke ut bloggen vår og lese denne diskusjonen? Takk for at du deler din erfaring :)

      Slett
  18. Tusen takk for masse nyttig informasjon! Jeg er en person som blir hyperstresset når jeg ikke vet hvordan noe forestående kommer til å foregå ;) Jeg skal ta eksamen nå til våren, i Hedmark, og kommer til å melde meg opp i Brumunddal hvis mulig, hvis ikke i Hamar, og i verstefall Elverum. Er det noen som har tatt eksamen på noen av disse skolene og vet hvordan privatisteksamenen der foregår, slik at jeg kan forberede meg litt mentalt? På forhånd: takk :)

    SvarSlett
  19. Du kan jo selvsagt prøve å kontakte Eksamenskontoret i fylket ditt, men de har det travelt i perioder. Hvis de ikke vil fortelle deg rutinene, kan du jo kontakte elev- og lærlingombudet. De kan kanskje sørge for at fylkeskommunen legger rutinene ut på nett slik at du (og andre) kan sette deg inn i hva som skal skje. Jeg er helt enig i at det er viktig å være mentalt forberedt. Lykke til!

    SvarSlett
  20. Hei!

    Jeg skal ta opp kroppsøving nå til våren, og gruer meg VELDIG. Lest mange "skrekkhistorier" om at sensor ikke tar hensyn til skader og tilrettelegging. Har selv problemer med nakken, men siden jeg ikke har hatt så mye plager det siste året har jeg bare satset på at jeg skal komme meg gjennom det. En annen ting er at jeg har slitt endel psykisk, får lett prestasjonsangst som kan utløste angst anfall. Det jeg nå er redd for er at det skal skje når vi må utføre en idrett (basket, innebandy, fotball eller dans) sammen med de andre som valgte samme idrett.. Vurderer derfor å skaffe en legeerklæring fra legen min eller psykolog, som sier at jeg slipper dette. Tror dere de godtar de? Hvis ikke, hvilke idrett burde jeg velge?? Er utrooolig dårlig i all slags ballspill, og dans fikk jeg høre at man absolutt ikke skal velge med mindre man er tilnærmet "proff".
    Har hjertebank og kaldtsvetter bare jeg tenker på dette her!

    mari

    SvarSlett
  21. Fantastisk hjelpfull, har gymnastikk eksamen om en uke og dette ga meg stor innsikt i hvordan jeg skal forberede meg! Håper bare de ikke har endret for mye siden 2012 Nov. Haha :-)

    SvarSlett
  22. Kjempe bra innlegg! :) Mangler kroppsøvning fra 1. videregående.. Hvilket år var det du tok opp fra? Var det et vg fag du tok opp? I så fall fra hvilket år?
    Skal melde meg opp nå til høsten. Håper på svar :)

    SvarSlett
  23. Takk for infoen. Synes egentlig at det er veldig synd at de har endret formen på eksamen, så personlig for meg så tror jeg heller at det blir til at jeg velger å ha et år med gym på vg3 påbygg i stedet.

    Forstår ikke helt hvorfor de valgte å gjøre det, men tanken må vel enten ligge bak med at skriftelig eksamen alene er for lett eller noe slik. Bare glad over at de ikke har eksamen for de som tar det som fag på skolen så da tror jeg som sagt at det beste valget av to onder blir å ta det som elev.

    Synes det er supert at du har laget en blogg som nevner hvordan privatist eksamener blir utført. :)

    SvarSlett
  24. bra innlegg:) lurte på hvilken bok/ bøker du leste før eksamen?

    SvarSlett
  25. Hei! Utrolig bra blogg. Lurer også på hvilken lærebok som egner seg best?

    SvarSlett
  26. OKAY!! veldig dumt av meg å lese dette like etter at jeg nå nettopp meldte meg på gym som privatist! :S nå kommer jeg til å grue meg til lesing, øving og eksamen. Jeg er ikke god i gym og fikk en urettferdig 4-er på vgs som jeg dessverre må forbedre nå. Veldig fint om noen kan hjelpe meg og Gullo med bøker vi kan lese. Jeg fikk tidligere vite på Sonans at man kunne velge mellom ballsport, dans og noe annet å lese bøker i, vet noen noe om dette?
    takk på forhånd:)

    SvarSlett
  27. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  28. Kan jeg spørre deg hvilken bøker du brukte da du øvde til kroppsøving-eksamen? Kontaktet eksamenskontoret, og de hadde ikke noe pensum oppført. Har aldri hatt kroppsøving, og vet derfor ikke hvilke pensumbøker som burde benyttes! Takk for svar :-)

    SvarSlett
  29. Får man velge idrett selv, eller må man trekke det også som man må når det gjelder teorien?

    SvarSlett
  30. Kan du legge ut periode- og øktplanen? :-D

    SvarSlett
  31. Jeg hadde muntlig-praktisk kroppsøvingseksamen for et par dager siden på Gjøvik vgs. Det startet med at jeg fikk utdelt en oppgave hvor tema var utholdenhet.
    1. Lag en periodeplan hvor målet er å forbedre utholdenhet til en 3000m test.
    2. Hva er dine holdningsmål, ferdighetsmål og kunnskapsmål rettet til dette.
    3. Lag en øktplan.
    Jeg fikk 40 minutter til å besvare spørsmålene, og deretter gikk vi ned til gymsalen. På eksamen var det 6 andre elever som også skulle ta eksamen. Da vi kom til gymsalen fikk vi beskjed om at første tema var volleyball. Vi begynte oppvarming med volleyball og sentret med ulike slag til hverandre. Etterhvert ønsket lærer/sensor å se bare fingerslag, deretter bare baggerslag og etterhvert ønsket de å se underarmsserve og tennisserve. Jeg syns dette gikk overraskende bra. Da vi hadde gått igjennom dette skulle vi spille volleyball. Jeg forsøkte å rose de andre og snakke litt underveis for å bidra til en positiv atmosfære for å gjøre det hele til en bedre opplevelse. Da vi var ferdig med volleyball ble vi tatt inn en og en til lærer/sensor. Da kommenterte de litt rundt spørsmålene jeg hadde svart på tidligere. Først lurte de på hvordan jeg helst ville fått en ball dersom jeg skulle ta imot med et fingerslag. Her var svaret at man vil ha den høyt slik at man kan komme under ballen og slå oppover. De stilte meg også spørsmål om hva aerob og anaerob utholdenhet var, og hvilke idretter det var snakk om anaerob utholdenhet. Her svarte jeg blant annet langrenn og motbakkeløp, men da fikk jeg beskjed om at riktig svar var fotball. (etter min mening var dette et dårlig spørsmål da fotball krever mye aerob og anaerob utholdenhet, noe de fleste idretter gjør). Jeg fikk også spørsmål om hvilke former for utholdenhetstrening vi har: hurtig langkjøring, langkjøring, langintervall, kortintervall og fartslek. Etter utspørringen skulle jeg vise litt ferdigheter i en individuell idrett. Da fikk jeg tildelt turning, noe jeg ble veldig glad for da jeg har drevet med turn i mange år. Først fikk jeg spørsmål om jeg kunne nevne de 5 grunnelementene i turn, altså: rulle, bakover rulle, hodestående, håndstående og hjul. Deretter om jeg kunne vise dem. Helt tilslutt fikk jeg spørsmål om hva jeg ville hatt med meg dersom jeg skulle på en 24 timers tur i naturen. Jeg ramset opp ullundertøy, ullsokker, gode tursko, ekstra sokker, skalljakke, skallbukse, ekstra ullgenser, lue, votter, skjerf, tursnacks som sjokolade og nøtter, varm (evt. stormkjøkken) eller kald mat, termos, sitteunderlag, sovepose, liggeunderlag, telt, førstehjelpsutstyr (sportstape, bandasje, solkrem, plaster, antibac).

    Da jeg skulle få karakter var jeg veldig spent, men syns det hadde gått veldig bra. Jeg har aldri vært proff i volleyball, men syns jeg gjorde det mye bedre enn jeg hadde forventet og syns ferdighetene mine var alt i alt meget gode. Spørsmålene følte jeg at jeg svarte bra på, og i turning var det ingenting å pirke på. Da jeg fikk høre at jeg fikk 5 som karakter ble jeg veldig skuffa. Eneste årsaken til at jeg tok opp kroppsøving var for å få 6'er og jeg hadde jobbet mye med det, og jeg er veldig glad i trening og gym. Da jeg spurte hva jeg kunne gjort bedre for å få toppkarakter svarte de at ferdighetene mine skulle vært bedre i volleyball og ble jeg litt småirritert. Hadde de pirket på noe annet (feks periodeplanen), hadde det vært ok. Men på tross av at jeg syns ferdighetene mine var gode, så syns jeg også innsats og treningsglede burde telle inn her. Jeg fikk inntrykk av at de ikke tok hensyn til det i det hele tatt. Jeg fikk så beskjed om at det å få toppkarakter i gym var svært vanskelig, og at det skulle veldig mye til. Etter min mening var lærer/sensor svært strenge, det er jo tross alt videregående og ikke idrettshøyskolen. Og man skal ikke være toppidrettsutøver for å få toppkarakter i gym. Synd man ikke kan klage på eksamenskarakter i muntlige fag på samme måte som skriftlige fag. Men jaja, håper noen får nytte av min erfaring! :) Lykke til alle sammen!

    SvarSlett
  32. Kunne du vær så snill legge ut din øktplan og periodeplan, sånn at vi kan få en insprirasjon, jeg er ganske god i fysiske delen, men teoritisk er den svake sdien av meg. Også takk for at du skrev om det :D Lykke til med andre eksamener.

    Mhv Børge

    SvarSlett
  33. Hei. Har et bittelite spørsmål om denne eksamenen i Hordaland... foregår denne på ettermiddagen som visse andre muntlige eksamener?

    SvarSlett
  34. Gammelt innlegg, men vet at mange tar opp kroppsøvingsfaget nå for tiden, så da er det jo snedig å lese her inne! Min eksamen var ihvertfall slik;

    1. 45 minutter forberedelse hvor vi skulle løge en øktplan for utholdende (dynamisk, men dette sto ikke oppført) styrketrening. 6 øvelser som fremmet egen helse og styrket egen kropp.

    2. Praktisk
    10 minutter med sirkelløype. Der ble man vurdert i utholdenhet og ferdighet innenfor idrettene basket, turn, innebandy, håndball, turn, fotball, generell styrke (push-up/sit-up) og spenst (hoppe over hinder).
    Så vil anbefale folk å trene på de aller fleste idrettene! Her ble jeg trukket ned en del da kondisjonen min var for dårlig, og alle reglene ble helt klistret sammen.

    Så var det felles idrett; badmington. Man skulle vite regler, navn på slag og kunne utføre dem riktig.

    3. Høring
    Utdype øktplan, fortelle hvilke muskler man trente og hvorfor man valgte dem.

    Spørsmål fra læreplan ble de siste 15 minuttene brukt på.

    Karakteren min ble ok nok til å bestå, men holy moly, hadde jeg visst hvordan eksamen i kroppsøving kom til å bli, hadde jeg nok ikke meldt meg på.

    SvarSlett
  35. Tok gym eksamen på Jessheim vgs idag (Akershus) og siden det er fortsatt ganske lite konkret informasjon om hvordan denne eksamen fungere og hva man kan få av temaer vil jeg gjerne dele min erfaring.
    Møtte opp med 7 andre hvor vi satt på et rom utenfor gymsalen. Der fikk vi ulike tider hvor vi fikk trekke oppgave og starte forberedelser tiden. Jeg og ei til var først ute. Jeg trakk del 1 styrke og del 2 Basketball. Så fikk vi 45 minutter å forbrede oss på.
    I styrke oppgaven skulle jeg lage en øktplan og inneholdt to ulike øvelser pr muskelgruppe ( de store muskelgruppene, mage, lår, rygg og armer ). LAG EN DEL ØKTPLANER OG PERIODE PLANER PÅ FORHÅND! Jeg hadde blant annet laget et styrke program med både oppvarmingen, hoveddel styrke og utøving av disse musklene. Og dette sparte meg for mye tid. De 45 minuttene går veldig fort når du skal begynne å tenke ut hvilke øvelser du skal ha med. Pluss at du bør ta deg litt tid å lese gjennom kapittelet. Vi fikk lov til å ha alle skrevne hjelpemidler, unntatt mobil og Internett.
    Basketball delen var litt av det samme hvor jeg skulle lage en øktplan hvor jeg skulle få fram alle skuddene i basketball. Og oppvarming som passet til basketball.
    Når de 45 minuttene hadde gått gikk vi ned til hallen hvor vi ble delt opp med skillevegg mellom oss. VøBle forklart kort hvordan det skulle foregå i hallen.
    Så først startet jeg med oppvarming,siden jeg allerede visste jeg skulle ha noe med basketball tok jeg med en del arm og beinbevegelser i oppvarmingen min for å vise at jeg kan generell og spesiell oppvarming. Så skulle jeg vise frem styrkeøvelsene jeg hadde valgt til de store muskel oppgavene. Her kunne jeg bruke matte og benk. Vekter var ikke tilgjengelig( dette sto også opplyst i oppgaven). Hvor jeg måtte forklare hvilke muskler det trente (f.eks bakside, framside, bik osv) og riktig teknikker, er det noe spesielt man må tenke på? Så ble jeg stilt en del spørsmål ang generell styrke, litt om utholdenhet, hvordan trene dette, krinsløp, intervalltrening, langkjøring og blodomløpet og oksygen til musklene.
    Så til basketball delen, der ble jeg først spurt litt spørsmål ang hvor mange spillere, litt om regler, spilletid, pasninger, hva dobbel stuss er osv. Å måtte jeg vise og forklare de ulike skuddene, og spille litt med meg selv. Tok noen pasninger frem og tilbake med sensor hvor vi snakket om hva som var viktig ang pasninger og dribling. Så trodde jeg vi egentlig var ferdige men nei..
    Da tok han frem cd spilleren og spilte tre ulike sanger hvor jeg måtte danse en dans som passet til, første var vals, den andre var swing og den tredje var sånn "ut på byen musikk". Og på vals og swing måtte jeg bare vise at jeg kunne de grunnleggende trinnene �� hun jeg kom opp samtidig med fikk oppgavene utholdenhet og innebandy

    SvarSlett
  36. Krisander Weum8. mai 2019 kl. 12:05

    Jeg har Gym Praktisk Eksamen i morgen på Greveskogen VGS (Tønsberg) så det kan bli moro å se hvordan det går.

    SvarSlett
    Svar
    1. Krisander Weum8. mai 2019 kl. 12:30

      Kan nok dele min OneDrive mappe med notater, dokumenter og videoer her etter jeg har tatt eksamen i morgen, sånn at de som skal ta Gym Praktisk Eksamen senere har nytte av det.

      Slett
    2. Krisander Weum9. mai 2019 kl. 18:59

      Sånn, besto eksamen og fått en karakter i gym nå så da kan jeg dele mine ¨ressurser¨ aka. OneDrive mappa mi. Håper de som tar Gym Eksamen senere for bruk for det:

      https://1drv.ms/f/s!AvY79LJ46xDjgttBo2WA3KDMBmZFbQ

      Slett
    3. Ååå fantastisk! Har eksamen i KRO1006 i morgen, så dette hjalp veldig i forhold til teorien!

      Slett
  37. Vrir seg i magen av å lese det her. Blir vel stryk imorgen🤣

    SvarSlett
  38. Hei! Her er mine erfaringer med privatisteksamen i kroppsøving etter ny læreplan (LK20). Fant ikke så mye informasjon der ute, så kanskje dette kan hjelpe noen:) Jeg tok eksamen i Viken fylkeskommune høsten 2023 .

    Vi var 4 stykker som hadde eksamen samtidig. Først fikk vi en omvisning i gymsalen og utstyrsrommet, som vi fikk beskjed om at vi kunne bruke hvordan vi ville i den praktiske delen. Etterpå fikk vi oppgaven. Vi fikk tid til å lese igjennom oppgaven og stille eventuelle spørsmål før forberedelsestiden på 45 minutter startet. Oppgaven var firedelt og alle delene skulle forberedes under forberedelsestiden:

    1. I den første delen av eksamen skulle vi planlegge og gjennomføre en treningsøkt hvor vi trente en eller flere basisegenskaper, f.eks. styrke, kondisjon og/eller bevegelighet. Økten skulle vare i 15 minutter og inneholde både oppvarming, hoveddel og avslutning. Denne delen av eksamen gjennomførte vi i gymsalen samtidig, men individuelt (folk hadde mer enn nok med sitt, så jeg glemte alle andre enn sensor og eksaminator). Eksaminator og sensor tok notater, men kom ikke med noen spørsmål under denne delen.

    Resten av eksamen foregikk helt individuelt.

    2. I den andre delen av eksamen skulle vi velge en idrett og demonstrere og/eller snakke om hvordan man kunne bli bedre i den valgte idretten. Her kunne man velge helt fritt, f.eks. valgte jeg volleyball, men f.eks. dans hadde også vært helt greit. Det var ikke et krav at idretten kunne gjennomføres der og da, f.eks. kunne man velge sykling og da heller beskrive idretten mer teoretisk. Vi skulle fokusere på en en eller noen få teknikker innenfor idretten, ettersom at vi hadde knapt med tid. Jeg brukte hele tiden på å demonstrere overarmsserve i volleyball, samtidig som jeg snakket om hvordan jeg ville øvd dersom jeg skulle bli bedre på teknikken. Her fikk jeg en del spørsmål om fordeler og ulemper med ulike treningsmetoder (video utnytter f.eks. bare syn og hørsel, og gir ikke god forståelse av krafttilpasningen som kreves). Vi skulle også være forberedt på å få spørsmål om regler i idretten, men jeg fikk bare spørsmål om hvilke streker på gulvet som utgjorde volleyballbanen. Denne delen av eksamen varte i 10 minutter.

    3. I den tredje delen av eksamen skulle vi snakke om en valgfri tur i naturen. Vi kunne selv velge alle detaljer om turen, og vi kunne selv velge hva vi hadde lyst til å fokusere på (f.eks. utstyr, orientering, osv.). Jeg presenterte turen min og deretter fikk jeg en del spørsmål om orientering. Først skulle jeg snakke litt om kart, blant annet forklare ekvidistanse og målestokk, og deretter skulle jeg demonstrere hvordan man tok en kompasskurs. Her fikk jeg også spørsmål om hvordan man kunne finne ut hva som var nord uten et kompass (Tips: Sola står opp i øst og går ned i vest, og står direkte sør klokka 12:00, her hadde ikke jeg kontroll!). Etterpå fikk jeg noen spørsmål om lovverk i forbindelse med friluftsliv (friluftsloven og hvilke retter og plikter den medfører). Denne delen av eksamen varte i 5 minutter.

    4. I den siste delen av eksamen skulle vi ha en litt mer åpen samtale om trening og helse. Her fikk jeg en del spørsmål om treningsøkten fra del 1: Hvorfor varmet jeg opp? Hvorfor kjørte jeg 3 serier kontra 1 (jeg trente styrke)? Hvordan type styrke var treningsøkten min rettet mot (maksimal styrke, utholdende styrke eller eksplosiv styrke)? Hvordan kan jeg rette treningen mot de andre formene for styrke? Etterpå handlet samtalen mer om trening generelt: Hvorfor trener vi? Hvordan kan vi planlegge en treningsperiode? Hvordan kan kunnskap om trening bidra til at vi trener mer senere i livet? Til slutt fikk jeg noen spørsmål om helse, og hva som ligger i helsebegrepet. Denne delen av eksamen varte i 15 minutter.

    Etterpå var det ut på gangen mens sensor og eksaminator diskuterte karakter. Det ble 6! Alt i alt var eksamen MYE mindre skummel enn jeg trodde den skulle være.

    Det er bare å stille spørsmål hvis du lurer på noe. Uansett lykke til!:)

    SvarSlett

Kommenter!