25. november 2012

Repetering

Jeg er veeeldig glad i å ta notater. Derfor er det ekstra ille for meg å ha problemer med armene (senebetennelser), for jeg er virkelig avhengig av å skrive. Det er sånn jeg lærer. Noen er så heldige å ha lærere som tar seg tid til å lære deg hvordan du lærer best. Vi hadde faktisk et minikurs i dette da jeg begynte på Bybroen VGS i høst. Jeg vet godt hvordan jeg selv lærer best, og mitt beste tips er rett og slett at du selv må finne ut hvordan DU lærer. Du kan f.eks. tenke over disse tingene:
  • Lesing 
  • Høytlesing
  • Notater
  • Quiz, kontrollspørsmål, oppgaveløsning
  • Lytting
  • Gruppearbeid

Når jeg skal repetere stoff er jeg stor fan av å lage mine egne kontrollspørsmål eller quizer fra kapittelet eller emnet jeg skal lære. Jeg elsker når bøkene har sammendrag og spørsmål i slutten av kapitler! Men ikke alle har dette, og jeg lager uansett mine egne versjoner når jeg skal pugge før prøver eller eksamener. Da blar jeg gjennom kapittelet og prøver å trekke ut de viktigste tingene. Overskrifter, uthevede ord, stikkord i margen, viktige begreper, bokas egne kontrollspørsmål og sammendrag er til god  hjelp her. Så lager jeg en quiz mens jeg har boka tilgjengelig for fasit, og løser den etterpå uten å bruke boka. Hvis du lager den på PCen kan du bruke den flere ganger. Du kan også få studiekamerat, venn, kjæreste eller foreldre til å lese spørsmålene høyt og la deg svare. De har da fasiten tilgjengelig så de kan hjelpe deg på vei om du får jernteppe, eller gi deg poeng for rett svar. Hvis du arbeider sammen med noen i fagene, kan dere lage kontrollspørsmål til hverandre.

Mine repeteringstips:
  • Lær deg hvordan DU lærer best
  • Les gjennom notater, stikkord, innledninger og sammendrag
  • Gå gjennom læreplanmålene og sjekk at du kan det som kreves her
  • Svar på kontrollspørsmål i boka 
  • Sjekk om læreboka har en nettside, her ligger det ofte kontrollspørsmål, oppgaver, lydklipp, filmer, animasjoner, illustrasjoner, bilder og sammendrag som ikke står i boka. Her kan du også finne linker og referanser som er relevante til emnet du repeterer.
  • Lag dine egne kontrollspørsmål
  • Varier! Les, skriv, se, lytt, vær kreativ, få gjerne hjelp til å repetere muntlig. Bruk google og youtube for hva det er verdt. Da jeg leste til historie brukte jeg f.eks. filmene "Det var en gang et menneske" som du finner på youtube. Sparknotes er til god hjelp om du tar noen engelskfag.
  • Begynn repetering tidlig! Lag f.eks. en plan hvor du leser kapittel 1 og 2, så repeterer du kapittel 1 før du går videre på 3, repeterer kapittel 2 før du går videre til 4 osv. På denne måten lærer du virkelig stoffet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter!