2. mars 2012

Innlegg på aftenposten.no

I dag ble et innlegg jeg har skrevet om faget kroppsøving publisert på Aftenposten sine nettsider. Det var blitt forkortet en del, så jeg legger det ut i sin helhet her.

Gymfaget må forbedres!
For noen er gym en slags deilig fritime hvor man får bruke kroppen sin til ting man liker i stedet for å sitte på en hard stol i klasserommet. For andre er det et mareritt hvor du blir tvunget til å kle av deg sammen med andre og blir testet i fysiske konkurranser hvor du ikke har sjanse til å gjøre det bra. Da er det lett å ha glemt gymtøyet, verke forskjellige steder i kroppen, eller rett og slett skulke. Jeg tror ikke elever nødvendigvis gjør dette fordi de ikke liker fysisk aktivitet, men fordi de ikke liker faget kroppsøving. For meg har faget virket uinteressant fordi timene ofte har vært dårlig organisert, det er ikke alltid struktur over hva man skal lære og når, og presset for å prestere foran andre kan føles kjipt. I andre timer er det bare læreren som leser hva du skriver, mens i gym må du vise deg frem for hele klassen. Jeg har også følt at hvordan du blir vurdert varierer fra lærer til lærer. Det er vel på grunn av slike ting av Kunnskapsdepartementet nå gjennomgår læreplanen for gymfaget.

Folk er forskjellige, og ikke alle har like forutsetninger for å gjøre det godt i kroppsøving. Her vil noen si at gym ikke burde være noe annerledes fra andre fag som matematikk eller naturfag. Jeg synes ikke det holder. I de andre fellesfagene på videregående er det resultatene som teller, i gym mener jeg at det er innsats som bør telle. Om en dårlig trent elev gjør en skikkelig innsats i gymtimen, mens en godt trent elev leker seg gjennom den, hvem burde få best karakter? Det er ikke alltid så mye rom for tilrettelegging i gym, så det hender elever blir sittende på sidelinja og se på. Da kan vel ikke karakteren være basert på hverken innsats eller resultater?

For mange er det viktig å ha muligheten til å ta gym som privatist. Det gjelder oss som tar hele eller deler av videregående som privatister, elever med skader og dem som tar opp fag etter videregående. Men det er trist at mange elever er så misfornøyde med et av fellesfagene på VGS at de velger det bort. Så hva kan gjøres med det økende "problemet" at flere tar det som privatister? Jeg tror det er viktig å tilrettelegge mer basert på interesse og forutsetninger. Elever må prøve alt i læreplanen, men fokuset bør være å finne en treningsform man trives med og ønsker å drive med. Da ville vi kanskje oppnå det som er meningen med faget, nemlig å lære om fysisk aktivitet og finne treningsformer man liker. Jeg vil stille spørsmål om det er riktig at elever testes etter hvor fort de løper og hvor høyt de hopper. Er ikke det viktigste om de prøver å løpe raskere og hoppe høyere?

Maria Uldahl, blogger på http://privatistbloggen.blogspot.com/

4 kommentarer:

  1. Så gøy med diskusjonen under innlegget på Aftenpostens nettsider:-)

    SvarSlett
  2. Ja, bra at folk tenker over dette:) Om de er enige med meg eller ikke så er det jo uansett tydelig at noe må gjøres.

    SvarSlett
  3. Du har så rett, så rett hva innsats angår. Under en foreldresamtale 2. året på ungdomsskolen sa læreren min, som jeg også hadde i gym, at jeg hadde fått S om karakteren var mer basert på innsats enn den var.
    Den gangen, 97/98, tror jeg det var en 60/20/20-fordeling. Hvor resultater kom foran teori og innsats.

    Etter at jeg falt utenfor arbeidslivet grunnet sykdom merket jeg også at vaner var mine beste og verste venner. Gjør man gym mindre resultatpreget, men mer utvidet, engasjerende og inspirerende gjennom friere individuelle valg, vil dette være veldig samfunnsnyttig.
    Det kan hende det allerede er skjedd store endringer siden jeg gikk på skolen. Jeg håper i det minste mine barn får et bedre forhold til gym når de kommer på ungdomsskolen og senere :-) Så skal jeg sørge for å legge grunnlaget hjemme i det minste for positiv fysisk fostring, og ikke tvangregimet vi opplevde fra visse lærere. *humre*

    SvarSlett
  4. Hei! Så hyggelig å lese at noen er enige med meg. Samtidig ikke så hyggelig å høre om flere som har negative erfaringer med dette. Vi får håpe det skjer noe med faget og visse læreres holdninger. Gym skal jo legge grunnlaget for at man får gode treningsvaner og finner fysisk aktivitet man trives med, ikke gjøre at man misliker det!

    SvarSlett

Kommenter!