11. mars 2012

Frihet og frokost på verandaen


Våren er her – nesten.  Det er nok solskinn og fuglekvitter til å ville gå lange turer i skogen eller sitte utenfor yndlingskafeen med en fortreffelig kaffe – og selvsagt en skolebok. Det er kaldt og mørkt nok til å ville tenne opp i peisen og sitte med en katt på fanget – og en skolebok. Med mulighet til å lage en kopp te hver halvtime, ha yndlingsmusikken heller enn skravling  fra jevnaldrende som bakgrunnslyder, å kunne ta den telefonen til banken i åpningstidene deres eller lage middag klokken to hvis jeg er sulten akkurat da. Til å lese når det passer meg best, om det er til langt på natt med påfølgende lange morgener med frokost på verandaen i solskinnet, eller om det er innefor tradisjonell skoletid. Muligheten til å bla opp i egne eller bibliotekets bøker på leting etter mer eller mindre relevant stoff, til å sitte i sofaen eller senga, på bussen eller biblioteket, ved kjøkkenbordet eller på dataen med tanker og bøker og alt som hører skole til.

Muligheten til å lese hvor som helst og når som helst hører til det fantastiske med å være privatist. Friheten til å gjøre alt som passer akkurat meg akkurat nå – selvsagt innenfor rammen det er å skulle lære seg ni bøker utenat på noen måneder.
Nå skal jeg nyte godt av friheten og våren. Nå er det på tide å sitte på en fortauskafé omgitt av kaffe, solskinn og franskmenn og grave meg dypere ned i Access to English Literature og Grip Teksten. For hva annet kan jeg gjøre med denne deilige friheten annet enn akkurat det jeg har mest lyst til? Og et par dager i Frankrike med bare meg selv og  - ja, skolebøkene – er akkurat det jeg har lyst til nå. 
Hurra for privatistlivet!

3 kommentarer:

  1. Dette høres virkelig deilig ut, Mariona. Den friheten er min favorittfordel med å være privatist. Godt å høre at du har fått tak i noen mer eller mindre relevante bøker.

    SvarSlett
  2. Hei. Virker som du har peiling på privatisteksamener og sånn.
    Jeg lurte på en ting.. Jeg tok T-matte i vg1 og fikk dårlig og har derfor meldt meg opp til privatiskeksamen i T-matte vår 2012. Det jeg lurer på er, kommer jeg i ordinærkvoten?

    SvarSlett
  3. Hei! Hvis du forbedrer karakteren din strykes den gamle karakteren du hadde i faget. Mener du førstegangsvitnemålet? Du kommer under ordinærkvote med alt annet enn førstegangsvitnemål. Går du fremdeles på videregående mens du forbedrer karakteren går det under førstegangsvitnemålet.

    SvarSlett

Kommenter!