26. april 2011

Friheten til å lære

Her er et debattinnlegg som Maria og jeg planla å sende inn til en avis. Vi har utsatt det inntil videre, så i mellomtiden kan den være til glede for dere som leser bloggen vår.

I den videregående skole kan man velge mellom mange linjer og fagtilbud, men man har svært få muligheter til å velge hvilken måte man ønsker å lære på. Man lærer på forskjellige måter, og i forskjellig hastighet. Elevmedvirkning er heldigvis læreplanfestet, noe som bidrar til at i hvert fall flertallet av elevene i en klasse kan få undervisning som passer dem. Selv om skolen aldri vil kunne bli perfekt for alle, så kan den relativt enkelt gjøres bedre for noen elevgrupper.

Det finnes tilbud til elever med lærevansker som trenger ekstra undervisning for å komme gjennom pensum. Noen elever er på den andre siden svært selvstendige og lærer best ved å jobbe på egen hånd. På grunn av fraværsføring følger elevene undervisningen selv om den til tider er preget av uro og består av undervisningsopplegg som ikke passer for dem. Det hender i blant at slike elever oppdager at det er mulig å få vitnemål ved å gå opp til eksamen som privatist.

Selv om privatistlivet kan være en god tilværelse for læring, så er det ikke fullt så praktisk rent økonomisk sett. Fylkeskommunen spanderer nok noen slanter på eksamensavvikling og sensur, men resten må man betale av egen lomme. Siden privatister ikke har skoleplass, mister man også retten til gratis skolebøker, rådgivning, helsetjenester, fordelaktige PC-avtaler og muligheten til å få svar fra en lærer. Man får heller ikke studentbevis, og går dermed glipp av studentrabatter på f.eks. kollektivtransport - selv om man faktisk studerer og går opp til eksamen.

Det er ikke så mange elever med rett til videregående opplæring som velger å være privatister. Derfor burde det ikke være så dyrt for fylkeskommunen å gi dem gratis eksamen og muligheten til å låne bøker. Kanskje en egen lån- og stipendordning hadde vært noe? Det er så lite som skal til for å anerkjenne ungdom som tør å gå sine egne veier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter!