9. januar 2013

Oppmelding til privatisteksamen

Husk å melde deg opp til privatisteksamen innen fristen! Jeg har kikket litt rundt, og det virker som om fristen er 31. januar eller 1. februar de fleste steder. Sjekk dato for ditt fylke på fylkeskommunens hjemmesider, hos privatistkontoret i ditt fylke eller på privatistweb. Det er på privatistweb du melder deg opp i de forskjellige fagene.

Fra www.privatistweb.no:
Hvordan melde seg opp:

1. Registrer deg som bruker
Dersom du blir bedt om å velge fylke, må du først gjøre det. Trykk deretter på Jeg er ny bruker, og opprett deg selv som bruker. Fødselsnummer er brukernavnet ditt. Lag selv ditt eget passord. Alle felter merket med en "rød kule" må fylles ut.

2. Oppgi nødvendige personalia
Velg målform. Valget regulerer hvilken målform PrivatistWeb vises på, og hvilken målform som blir registrert som ditt hovedmål. Registrer opplysninger om deg selv; navn, adresse, mobiltelefon, e-postadresse. Det er en stor fordel om du registrerer e-postadresse og angir at du ønsker meldinger via e-post, denne benyttes da til å formidle f.eks. kontrollbrev, innkalling og glemt passord. I noen fylker vil e-postadresse være obligatorisk. Du kan velge å motta eksamensinformasjon via post dersom du heller ønsker det.
Dersom du er lærling, må det angis, og bedriftens organisasjonsnummer må oppgis (disse opplysningene vil bli sjekket).
Eventuelle obligatoriske spørsmål (med rød kule) må besvares.

3. Velg fag
Hvis du ønsker å begrense antallet fag som vises, kan du gjøre det ved å benytte utvalgsmuligheten og så klikke på Søk-knappen. I listen over valgbare fag skal du angi årsaken til privatisteksamen (f.eks. Nytt fag eller Forbedring). For hver eksamen du velger vil det være en eksamensavgift. Beløpet avhenger av om det er et nytt fag eller forbedring. For fag som har informasjonsikonet (i), vil du finne viktig informasjon om faget når du klikker på dette ikonet.
Når du har markert aktuelle fag og valgt eksamenshensikt, klikker du på knappen Legg til avmerkede fag. Du kommer så til oppmeldingssiden hvor du finner igjen oppmeldte fag. Hver oppmelding kan inneholde flere fag, og alle fag i en oppmelding må betales under ett. Det er mulig å lage en oppmelding per fag. Du må påse at du ikke velger to eksamener på samme dato.

4. Bekreft oppmelding og betal eksamensavgift
Betalingsmetode varierer fra fylke til fylke. Les om betaling for aktuelt fylke under menypunktet "Betalingsinformasjon" etter at du har logget inn.

5. Oppmeldingen er OK
Statusen din etter at faget er betalt og oppmeldingen er bekreftet, finner du på Min side. Du kan når som helst logge deg inn på Min side for å se på fagenes status. Skal du melde deg av et fag, må du ta kontakt med eksamenskontoret. Merk at eksamensavgiften ikke blir refundert.

6. Informasjon om tid og sted
Informasjon om hvordan du vil bli orientert om hvor og når eksamen skal avholdes i ditt fylke, finner du under "Viktig informasjon om eksamen" etter innlogging. Vær oppmerksom på at du til en hver tid kan gjøre endringer i personalia, også etter at fristen for oppmelding er utløpt.


4 kommentarer:

  1. Nyttig innlegg for dem som er nye privatister!

    Så snart lønningen kommer melder jeg meg opp til mine 6 eksamener.

    SvarSlett
  2. Ønsker deg masse lykke til :)

    SvarSlett
  3. Hei, og tusen takk for en super side!

    Jeg har et spørsmål angående oppmelding til muntlig eksamen, hvordan gjøres dette? På privatistweb finner jeg ikke faget (Kjemi 1), og jeg vet at denne er muntlig og lokalt bestemt, men hvordan melder meg seg på? Og vet dere om man må være med på øvinger og lignende i faget for å få det godkjent? :)

    Og en siste ting, når man tar et nytt fag som privatist, blir standpunktkarakteren det samme som eksamenskarakteren?

    På forhånd tusen takk!!

    SvarSlett
  4. Hei anonym!

    Så bra at du liker bloggen vår! :)

    Jeg har ikke tatt Kjemi 1 selv, men jeg logget meg inn på Privatistweb og søkte. I min fylkeskommune fikk jeg opp: "REA3011 - Kjemi 1, munt.prakt". Du kan jo prøve å søke på fagkoden og se om du får opp noe da. For å melde seg opp må du velge en "eksamenshensikt" og trykke på "legg til avmerkede fag", og huske å betale innen fristen.

    Såvidt jeg vet er det ikke noen krav til å delta på noen øvinger, men på eksamen er det en muntlig del og en praktisk del så det lønner seg å gå igjennom øvingene for å være forberedt.

    Her finner du læreplaner i kjemi http://www.udir.no/kl06/KJE1-01/

    Hvis du tar eksamen som privatist får du ingen standpunktkarakter, bare eksamenskarakter.

    Håper dette var noe til hjelp! Som sagt har jeg ikke tatt eksamen i kjemi, så anbefaler deg å dobbeltsjekke med ditt privatistkontor.

    -Maria U

    SvarSlett

Kommenter!