30. januar 2013

Førstegangsvitnemål og samordna opptak



Førstkommende fredag åpnes www.samordnaopptak.no slik at du kan søke på studier dersom du får studiekompetanse i løpet av våren 2013. For privatister kan det være litt komplisert med vitnemål og fagkombinasjoner. Mange har ikke muligheten til å oppsøke rådgiver på en skole når de har spørsmål, og informasjonen rundt om kring på nettet kan være forvirrende. 

Jeg lurte lenge på om jeg fikk førstegangsvitnemål eller ikke som privatist. 

For å få førstegangsvitnemål må du ha fullført videregående skole (ha en fagkombinasjon som gir deg studiekompetanse). Du kan gjøre forbedringer i disse fagene så lenge du gjør det i løpet av perioden du jobber deg opp mot vitnemålet. Hvis du for eksempel er ferdig med alle fagene dine våren 2013, men er misfornøyd med spansk-karakteren fra vg2 kan du ta opp igjen spansk sammen med de andre fagene dine våren 2013 og fremdeles få førstegangsvitnemål.  


Jeg gikk to år på vanlig videregående skole før jeg ble privatist. Jeg sluttet på skolen min den høsten jeg skulle begynt på vg3. Da begynte jeg å jobbe fulltid, og måtte derfor ta fagene i løpet av to år. Det viktige her er at jeg bare har brukt to år av de lovfestede tre årene til videregående opplæring. Det gjør at jeg fremdeles får førstegangsvitnemål, selv om jeg er på det fjerde året mitt dersom jeg teller med tiden som privatist.
For øvrig er det mange som har utvidet ungdomsrett, på grunn av sykdom eller andre ting, og derfor har rett til flere år med videregående opplæring.

Når man skal søke studier via www.samordnaopptak.no er det en fordel om man har et elektronisk vitnemål. Det får man som elev i vanlig videregående skole, men som privatist er det ditt eget ansvar å samle kompetansebevisene dine, ta de med til den skolen du gikk på før og få de til å skrive ut et vitnemål til deg (i min fylkeskommune koster dette 250 kr). Dette må du deretter ettersende til saksbehandleren din hos samordna opptak. Dette står det mer om på sidene deres!

Lurer du på poenggrensene til studiet du vil søke? Gå inn på http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poenggrenser/poenggrenser-tidligere-ar/ og finn studiet ditt på den aktuelle skolen. Der står både poenggrensene for ordinær kvote og for de som har førstegangsvitnemål. Samordnaopptak ser ut til å være under oppdatering, og forhåpentlig er dette ferdig til 1. februar. Siden ser ut til å bli mer oversiktelig og mindre skremmende ut, og det er jo ekstra bra for oss som ikke har noen rådgiver som guider oss gjennom søknadsprosessen.  

Lykke til med søknader til universiteter og høyskoler! Stå på som privatist. Det kan være komplisert, men jeg vet i alle fall med meg selv at det er verdt det. 

PS: er det noe du virkelig ikke finner ut av? Ring eller oppsøk en videregående skole i nærheten. De er som oftest villige til å hjelpe selv om du ikke er elev på skolen.

5 kommentarer:

  1. Serine, har du fått vite av noen skolepersoner at du får førstegangsvitnemål? Jeg tror nemlig at du ikke får det. Slik jeg tolker det, handler det ikke om hvor mange år man bruker av vanlig skoleplass med lærer. Jeg mener det er et spørsmål om hvor lang tid du bruker. Det er greit å bruke lenger tid hvis man er må utveksling i utlandet, får barn og diverse andre ting. Fulltidsarbeid gir nok ikke grunnlag for å bruke lenger tid på videregående opplæring. Denne regelen med førstegangsvitnemål kom inn fordi myndighetene ønsker at ungdom skal komme seg fort gjennom utdanningsystemet og ut i jobb.

    Får du ikke elektronisk vitnemål? Det fikk i hvert fall jeg i 2003 etter å ha vært privatist siste året på VGS. Jeg trengte ikke å sende papirvitnemål til Samordna opptak.

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg var på møte med inntakslederen i Hordaland fylkeskommune før jeg "ga fra meg" skoleplassen min. Han sa at jeg får det fordi jeg har utvidet ungdomsrett (utvidet til 4 år etter søknad fra rådgiveren min på vgs), og at jeg uansett hadde fått det på grunn av at jeg bare har brukt to a v mine år med rett til opplæring. Da jeg sluttet på skolen begynte jeg å jobbe (fulltid), men dette er en konsekvens av jeg sluttet, ikke grunnen.

    Blir imidlertid usikker (og bekymret) når du skriver dette. Jeg har nå skrevet en e-post til samordna opptak og håper å få det avklart.

    Jeg sendte en e-post angående vitnemålet til samordna opptak, og i følge de får jeg ikke elektronisk vitnemål når jeg tar videregående på denne måten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du har fått vite dette fra inntakslederen, så kan du føle deg trygg. Synd at ikke du ikke får elektronisk vitnemål, men kjekt å vite at det er sånn det fungerer nå.

      Slett
    2. Ja, jeg håper det stemmer. Kan det være at det varierer fra fylkeskommune til fylkeskommune hvorvidt man får elektronisk vitnemål eller ei? Eventuelt fra skole til skole, siden det er de som må sette sammen vitnemålene

      Slett
  3. Hei, Serine!
    Jeg er 26 år og har aldri fått ett vitnemål før. Jeg går privatist i år og neste år og tenker få mitt vitnemål. Vet du da om jeg får ett "Førstegangsvitnemål"? Fikk du det? Står det "Førstegangsvitnemål" på ditt vitnemål? Om ikke, hva står det under "Fravær" som igjen ligger under "Sum Omfang"? Jeg har fått vite at om man får førstegangsvitnemålet, så skal det stå "Førstegangsvitnemål" under "Fravær". Men jeg vet ikke hva det står ellers om man ikke får det. Jeg må nemlig ha førstegangsvitnemål (en som ikke er forbedret) for å søke studier i Sverige, som jeg tenker gjøre. Hadde vært super takknemlig om du hadde tid å svare!

    SvarSlett

Kommenter!