30. august 2011

Lesestart

Høsten er kommet, og oppmeldingsfristen til privatisteksamen er om bare to uker. Jeg er mildt stresset! Det er så mye å planlegge akkurat nå. Jeg har noen fag der jeg mangler standpunkt/eksamenskarakter, de må jeg selvfølgelig ta nå. Spørsmålene jeg sitter med er hvilket fremmedspråk jeg skal ta, og hvordan jeg skal ta det. Det er jo litt vanskelig å lære seg et nytt språk på egenhånd. Valgene står mellom å følge Aftenskolens kurs, ta nettkurset til Sonans eller det litt mer spenstige: å ta et tre måneders kurs i Sør- Amerika eller Karibien. Et annet spørsmål er om jeg skal ta meg råd til å forbedre noen av fagene jeg vet jeg egentlig kunne ha fått en bedre karakter i. Men når det koster over 700kr per fag, og jeg foreløpig ikke har rett på noe stipend så blir det raskt dyrt. Nå prøver jeg å finne ut om jeg kan søke noe stipend/lån. Tror jeg kan det om jeg er elev ved Sonans, men da må jeg jo også betale det deres nettkurs koster. Jeg prøver å få til en rådgivningstime hos dem så fort som mulig. De har jo mye erfaring med dette å være privatist, og det er uforpliktende å komme til en slik rådgivning. Har to uker på meg til å finne ut av dette!

Det er ganskje kjedelig å sitte hjemme med dette, mens de fleste vennene mine reiser avgårde eller begynner på folkehøyskoler og universitet. Men det var jo mitt valg å slutte på VGS, og det må jeg bare ta konsekvensene av. Selvfølgelig kunne jeg holdt ut et år til, men det hadde nok ikke vært et godt år for min del. Sannsynligvis hadde jeg ikke fått noe bedre karakterer om jeg hadde fullført som elev på skolen. Det hadde nok bare vært å fortsette på skoler jeg ikke trivdes og med lærere jeg ikke likte. Så nå må jeg bare fullføre så raskt jeg klarer, så jeg også kan begynne med noe mer spennende neste høst!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter!