22. august 2011

Kom i gang fra skolestart!

I dag er første skoledag for min nærmeste videregående skole, og skolene starter vel i disse tider i andre steder av landet også. Skoleelever blir tidlig i semesteret presset til å jobbe. Det er lekser, innleveringsoppgaver og prøver. Privatister, derimot, har i utgangspunktet bare eksamenstiden langt fremme i det fjerne.

Hvis du ikke har andre som tvinger deg til å jobbe, så må du gjøre det selv. Lag gjerne en årsplan eller semesterplan i tillegg til en gjøremålsliste for denne uken! Det kan føles godt å krysse av for noe du har gjort.

Det å lage planer er et standardtips, men det er ikke sikkert at det er ideelt for alle. Da jeg var privatist, var jeg bevisst på å ikke lage planer over når jeg skulle lese de forskjellige kapitlene. Jeg ville bare følt det som en tvangstrøye, og jeg trengte å kose meg med kunnskapen. Jeg likte å bla i bøkene og så lese det som var interessant der og da. Det fungerte faktisk bra. Hvis denne løsningen skal fungere for deg, må du selvsagt ha glede av å lære noe allerede nå fra skolestart.

Mange privatister ender opp med å ta en intens leseøkt like før eksamen. Personlig trenger jeg å slappe av før eksamen, men denne skippertaksmetoden kan jo fungere for noen. Bare ha i bakhodet at karakteren 5 og 6 krever god evne til refleksjon, og det kan være vanskelig å pugge seg til refleksjon sånn i siste liten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter!