2. november 2013

Ressurssterke barn faller utenfor i skolen?

Jeg må bare dele denne saken fra nrk.no med dere. Det handler om at evnerike barn faller utenfor i skolen, og ikke får den oppfølgningen de trenger. Hans Olav Lahlum er et eksempel:

"Droppet ut av videregående

Etter to uker på videregående valgte Lahlum å droppe ut av skolen.

– Matten ble et hinder for meg. Jeg mislikte matte så sterkt at jeg tror jeg aldri ville fullført videregående hvis det var obligatorisk med matte i andre klasse, forteller han.

Da ville han heller ikke kommet inn på universitetet. Heldigvis fant han tilbake til skolebenken som privatist."

Les hele saken her.

6 kommentarer:

  1. Heihei! Etter hva jeg har forstått så er du relativt godt kjent med privatistopplegget? Jeg lurer på om det er sånn at alle kandidatene møter på likt? Vil det ikke bli fryktelig lang ventetid da? Går de alfabetisk eller hvordan forefår det? :) takk for en læringsrik blogg!

    SvarSlett
  2. Hei! Spør du om alle møter opp samtidig til eksamen? Det gjør de, men er det er sjelden så mange oppmøtte at det blir lang ventetid. Sentralgitte eksamener har én fast dag, men i mange fag holdes det eksamener flere dager, så det ikke kommer på samme dag som andre eksamener.
    På det meste har jeg ventet i tre timer for å komme inn til eksamen, men det er jo bare tre ekstra lesetimer, og kan komme godt med. Det går alfabetisk fra dem som møtte opp til riktig tid. Kommer det en Amundsen et kvarter for sent kommer den etter de som allerede har blitt tildelt tidspunkt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tuusen takk for svar!!! :):)

      Slett
    2. Jeg har opplevd begge deler. Både å få et eget tidspunkt og at alle får samme tidspunkt. Grunnen til at de gir alle det samme er fordi det er så mange som ikke møter opp, så ved å gi alle individuelle tidspunkt vil sensor sløse bort ganske mye tid på alle som ikke kommer til sin avtale.

      Slett
  3. Så flott at NRK tar opp denne problemstillingen nå, endelig! Det er også et innlegg, en radioreportasje og en artikkel til om samme tema.

    http://www.nrk.no/ytring/over-snittet_-under-radaren-1.11331673
    http://www.nrk.no/fordypning/--vi-skal-ogsa-hjelpe-evnerike-barn-1.11329559
    http://radio.nrk.no/serie/radiodokumentaren/mdup01004413/02-11-2013

    SvarSlett

Kommenter!