10. mai 2011

Vårens første eksamen overstått!

Idag hadde jeg vårens første eksamen, i kroppsøving. Det var litt merkelig, men jeg svarte på alle oppgavene. De gikk ut på å bla. beskrive forskjellige idretter, lage et treningsopplegg over 6 uker, beskrive en treningsøkt detaljert, planlegge en fjelltur på ski og å fortelle om en idrett man kan tenke seg å drive med.

Førsteinntrykket mitt etter denne eksamenen, og etter andre privatisteksamner, er at vaktene/sensorene ofte er ganske udugelige. Det er ofte eks-lærere som blir hentet inn. De har ikke peiling på data, de kan ikke eksamensreglene og de vet ikke noe om nye eksamensformer. Selvopplevde eksempler er f.eks. fra en gang jeg gjerne ville ha printet ut teksten jeg hadde skrevet da jeg var ferdig. Det viste seg på bli en veldig vanskelig oppgave! Ikke var det printer i rommet, IKT-ansvarlige hadde pause og arrangøren var lite samarbeidsvillig. Idag opplevde vi å få motstridende beskjeder: først var det én del uten hjelpemidler og én del med, og eksamen skulle vare i 3 timer. Så viste det seg at vi kunne ha alle hjelpemidler helt fra starten, og eksamen varte i 4 timer. Allikevel ble vi avbrutt litt før klokken 12 med beskjed om at det bare var litt tid igjen... selv om det faktisk var over en time (til klokken ett). Dette er selvfølgelig ikke bare vaktene sin feil, men det tyder på et dårlig samarbeid mellom dem og skolen som arrangerer eksamen. Hvor vanskelig kan det være å gi beskjeder om hvor lenge eksamen varer, og hvorfor kan ikke vaktene reglene før eksamen begynner? Det er litt frustrerende for oss som skriver eksamen å bli avbrutt underveis for å få feil informasjon, ikke få hjelp til databruk og å måtte selv forklare eksamensregler for vaktene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter!